Ugla barnehager
Organisering
- Ugla barnehager
Innhold
Ugla barnehager ble etablert 1. januar 2018 etter en strukturendring av flere enheter i bydelen. Enheten består av Myra barnehage og Kystadåsen barnehage. Begge husene er basebarnehager, med en småbarn - og en storbarnsbase på hvert hus. Basene har felles leke- og oppholdsareal, men deler av dagene vil være inndelt i raske grupper med raske voksne. På morgen og ettermiddag er gruppene på basen felles.
Ugla barnehager har felles administrasjon som består av enhetsleder, avdelingsleder og merketil konsulent.
Foreldreportalen
Vi bruker Vigilo til kommunikasjon med foresatte i barnehage, SFO og skole.
Barnehagenes verdisyn
Vi legger vekt på å tilby et leke- og læringsmiljø preget av gode relasjoner, hvor alle barn skal oppleve omsorg, trygghet og vennskap i barnehagen. Barn har rett til å være forskjellig, de har ulike behov og ønsker, og de skal få muligheten til å uttrykke seg på sin måte. Samtidig skal barna kjenne hva det betyr å være i et fellesskap med andre barn og voksne.
Vi er engasjerte og sensitive voksne som ønsker at barna skal medvirke i hverdagen sin ut fra sine forutsetninger og behov. Vi er opptatt av at barna skal møte gode miljø, både ute og inne, som stimulerer til medvirkning, underring, lek og læring. Barnas kreativitet skal blomstre både inne og ute, og humor er en viktig del av hverdagen hos oss.
”Det man hører – glemmer man, det man ser – husker man, det man gjør – forstår man” (Loris Malaguzzi).
Barns delaktighet er sentral i vårt verdigrunnlag. De må få prøve selv - gjøre ting - for å forstå og for å utvikle seg som mennesker. Derfor skal vi som jobber i barnehagen legge til rette for dette, og tilby rike og spennende læringsmiljø.
Velkommen til oss
Barnehagene har utarbeidet et eget hefte med nyttig og praktisk informasjon om barnehagehverdagen hos oss.
Velkommen til oss på Ugla barnehager .
Måltid og kostpenger
I barnehagen serverer vi melk/vann, frukt og grønt, lunsj 3 dager i uka. Barna får varm lunsj en gang per uke, og på turdag har barna med seg matpakke til lunsj.
Kostpenger er fra 01.10.24 kroner 410,- per måned.
Påkledning, klær og utstyr
Vi er mye ute i løpet av dagen, og det er viktig at barna har klær og tilpasset vært. En forutsetning for at leken utendørs skal være positiv, er at barna har passet med klær, at de verken svetter eller fryser. Spør oss gjerne om tips til påkledning. For flere tips se også i Velkomstheftet.
Planer og dokumenter
Barnehagens årsplan bygger på nasjonale og lokale føringer, som Lov om barnehager, Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver, samt kommunale vedtekter og reglement, som økonomiplan og enhetsavtaler for Trondheim kommune. Årsplanen er et arbeidsdokument for personalet og dokumenterer barnehagens valg og begrunnelser. Innholdet tilpasses den enkelte barnegruppe og prosessdokumenter og vurderer underveis
Psykososial handlingsplan
Barn i barnehagen har krav på et godt oppvekst- og læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Barns trivsel i barnehagen er voksnes ansvar, og Ugla barnehager skal være en trygg arena med nulltoleranse for mobbing og andre krenker, både for barn og voksne. Vi forstår mobbing som sosiale prosesser på avveie, og tenker at ingen barn har intensjoner om å utøve mobbing, krenkelser og negative handlinger, men at det kan utøves i frykt og redsel for utestenging og ekskludering. Mobbing og andre krenkelser forebygges gjennom sterke faglige og sosiale miljø der det enkelte barn blir satt, inkludert- og opplever å høre til. Det er alt ansvar å bidra til dette, og gjensidig ansvar og god samhandling mellom barnehage/skole, foreldre og lokalmiljø er en viktig forutsetning i denne arbeidet
Denne handlingsplanen skal være et verktøy for Ugla barnehage i å identifisere, forebygge og stoppe mobbeatferd. Planen beskriver hvordan de ansatte kan støtte barnas sosiale utvikling og arbeid for å skape et godt psykososialt miljø som forebygger krenkelser og mobbing.
Planen har blitt utarbeidet av hele personalet i Ugla barnehager. Vi har brukt mye tid til faglig fordypning og refleksjon rundt temamobbing og krenkelser og de voksnes holdninger og handlinger knyttet til dette.
Planen ble godkjent i Brukerråd 27.02.20 og sendes nå ut til alle foreldre på Ugla barnehager. Planen finner dere også på hjemmesiden vår.
Foreldremedvirkning
For å jobbe mot barnets beste må vi tenke helhetlig rundt barnet. Barnehagen er en liten del av barnets liv, og for oss er det viktig med et godt samarbeid med foreldrene. Vi jobber mot et felles mål og det er barnets beste. Vi er opptatt av at alle barn og foreldre skal bli møtt på en god måte. Den daglige kontakten ved bringing og henting er det viktigste møtet mellom ansatte og foreldre.
Alle foreldre får en oppstartsamtale når barnet begynner i barnehagen. Vi har to foreldresamtaler, en høst og en vår, men foreldre kan når som helst være om en samtale.
Alle baser har foreldremøter om høsten. Noen ganger også om våren.
Gjennom året har vi noen arrangementer for barn og foreldre i barnehagene. Noen er i regi av barnehagen, andre i regi av FRU/FAU. Som eksempel kan vi blant annet nevne markering av FN-dagen, Lucia-feiring, dugnad og sommerfest.
FAU og Samarbeidsutvalg
Hva er Foreldreråd og FAU?
Foreldrerådet består av foreldrene til alle barna i barnehagen, og foreldrerådet kan velge representanter til Foreldrerådets arbeidsutvalg - FAU - som blant annet kan ha ansvar for og arrangere felles arrangement på ettermiddagstid for barn og foreldre. Liste over representanter i FAU henger på infotavle på basene.
Hva er samarbeidsutvalg?
Samarbeidsutvalget er et rådgivende, kontaktskapende og samordnende orgel. Samarbeidsutvalget består av foreldre og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Barnehagens eier kan delta etter eget ønske, men ikke med flere representanter enn hver av de andre gruppene.
Samarbeidsutvalget skal få forelagt saker av viktighet for barnehagens drift.
Foreldre til barn ved våre barnehager oppfordres til å ta kontakt med samarbeidsutvalgets representanter, dersom det er saker de ønsker at samrbeidsutvalget skal behandle!
Hva skjer i samarbeidsutvalget?
Samarbeidsutvalget er et rådgivende organ for enhetslederen, og er et virkemiddel for å gi brukere og ansatte større innflytelse på driften av barnehagen. Medlemmene skal kunne påvirkes til å bedre kvaliteten på tjenesten.
Hvert hus har eget samarbeidsutvalg hvor det sitter til foreldrerepresentanter og til ansatte representanter, som representerer hver base. Samarbeidsutvalgene på hvert hus kan også ha både egne og felles møter. Enhetsleder er sekretær, og har ikke stemmerett.
Hvis råd som er gitt via samarbeidsutvalget ikke følges av enhetsleder, må det gis en meget god begrunnelse.
Representant i Samarbeidsutvalgene ved Ugla barnehager 2023/24
- Cecilie Skylstad Solem - foreldrerepresentant storbarn Kystadåsen
- Christoffer Elshaug Hansen - foreldrerepresentant småbarn Kystadåsen
- Marianne Remman Thorvaldsen - ansattrepresentant storbarn Kystadåsen
- Monica Kuvene - ansattrepresentant småbarn Kystadåsen
- Ole Petter Hjelmstad - foreldrerepresentant storbarn Myra
- Lene Vien Eliassen - foreldrerepresentant småbarn Myra
- Solunn Enge Gravdal - ansattrepresentant småbarn Myra
- Unni Kristiansen - ansattrepresentant storbarn Myra
Grønt Flagg
Ugla barnehager er Grønt Flagg-sertifisert og vi fortsetter å jobbe med å videreutvikle vårt miljøarbeid.
Alle våre grupper jobber med miljø ut fra barnets forutsetninger. Vi kildesorterer og vi leverer inn glass, tomflasker og metall sammen med barna. En viktig del av miljøarbeidet er gjenbruk. Barna får bruke gjenbruksmateriale på en kreativ måte, og lage noe nytt av noe gammelt.
Vi har en kjøkkenhage, vi sår blomster og andre vekster, og ønsker å jobbe med dette videre i Grønt Flagg.
Barnehagens miljøregler og miljøregler i bilder
Barnas miljøregler for trafikk
Barnehagens samarbeidspartnere
Barnehagen og foreldre kan ved behov søke bistand fra barne- og familietjenesten. Barne- og familietjenesten skal bistå barnehager og skoler slik at alle barn og unge med behov for særskilt hjelp og støtte får del i gode utviklings- og læringsprosesser.
Under barne- og familietjenesten ligger blant annet PP-tjeneste, helsestasjon, logoped, fysioterapi, ergoterapi og barnevern.
Ferie og planleggingsdager
Ferieåret 2024: Barnehagene er stengt i uke 28, 29 og 30.
Barnehagen er stengt jul- og nyttårsaften, og onsdag før skjærtorsdag. Vi holder åpent i mellomjula og dagene før påske.
Vi kartlegger behov for barnehageplass før ferien. Dette gjør vi for å kunne utnytte ressurser på best mulig måte, slik at personalet avvikler ferie når det er få barn i barnehagen. Det sender ut påmeldingsskjema for disse dagene via Foreldreportalen.
Jul og påske, og en sommeruke slår vi barnehagene sammen og holde åpent et hus. Informasjon om dette blir gitt på meldingsskjemaet i Foreldreportalen.
Oppstart for de yngste
Vi har en foreldreaktiv tilvenning for de yngste barna. Det vil si at barn og foresatte blir invitert til besøk i barnehagen før oppstart. Når barnet begynner i barnehagen er foreldre sammen med barnet minimum fem dager.
Planleggingsdager 2024/25
Barnehagen har fem planleggingsdager hvert barnehageår. Barnehagen er stengt disse dagene. Dagene bruker personalet til kursing, planlegging og forberedelser.
- 12. august 2024
- 13. august 2024
- 31. januar 2025
- 23. juni 2025
- 24. juni 2025
Last ned skole- og barnehagekalender i PDF-format
Priser
For kommunale barnehager
Godkjenning og tilsyn
Kommunen godkjenner og fører tilsyn med barnehager etter barnehageloven og etter folkehelseloven.
Tilsyn kan være varslet på forhånd eller uanmeldt.
- Barnehagemyndigheten godkjenner og fører tilsyn etter kravene i barnehageloven.
- Klima- og miljøenheten godkjenner og fører tilsyn etter forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger.
Rapporter fra tilsyn blir lagt ut på barnehagens nettside.
Tilsynsrapporter
24.05.24: Ugla barnehager - rapport og avslutning av tilsyn - Avvikene er rettet og saken er avsluttet.
Kontaktinfo
Postadresse: Trondheim kommune, Ugla barnehager, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim
TK-kode: 042141
Telefon:
Adresse: Olaf Grilstads veg 1, 7025 TRONDHEIM
Leder
Ingvild Aspaas Solhjem
Styrer
Direktetelefon:
Annen:
E-post:
Finn ansatt
Sist oppdatert: 15.10.2024