“Aktiv i Bedrift” på Sverresborg, Trøndelag folkemuseum

Byåsen bo- og aktivitetstilbud i Trondheim kommune og Sverresborg museum har i snart to år hatt et samarbeidsprosjekt hvor muséet er en arbeidsarena for mennesker med ulike grader av funksjonsnedsetting.

Sist oppdatert: 30.04.2021

I dag er det åtte arbeidstakere som har sin arbeidsplass på Sverresborg, Trøndelag folkemuseum. De følges opp gjennom arbeidsdagen av to arbeidsledere som er ansatt i Byåsen bo- og aktivitetstilbud. Arbeidstakerne som jobber ved prosjektet hjelper til. Ikke bare med forefallende arbeid, søppelhåndtering, snekring, stell og mating av dyr, men de er også blitt en selvsagt del av staben ved muséet.

Innovasjonen i prosjektet er at man snur perspektivet fra bruker og mottaker av tjenester til medarbeider og en ressurs for bedriften. Arbeidstakerne i prosjektet opplever at de bidrar i arbeidslivet. De er inkludert i et arbeidsmiljø og de føler mestring og utvikling. Arbeidstakerne har brakt sin positivitet og ressurs inn i Sverresborg museum – et prosjekt som vi håper blir tatt i bruk i mange kommuner.

“Aktiv i Bedrift” på Sverresborg, Trøndelag folkemuseum

Nina Tetlie

Prosjektleder “Aktiv i Bedrift”

Bård Leite