Feilinformasjon i Facebook-video

Trondheim kommune har behov for å korrigere opplysninger som blir lagt fram i en video stortingsrepresentant Sylvi Listhaug har lagt ut på sin Facebook-profil.

Sist oppdatert: 09.09.2021

I videoen blir det framstilt som om kommunen har tatt fra Thomas, en sterkt hjelpetrengende mann på rundt 30 år, 100 timer i uka med hjelp. Det er ikke riktig.

Det er innvilget brukerstyrt personlig assistanse (BPA) på 168 timer i uka som ytes av Aleris. I tillegg har kommunen gitt tilbud om 101 timer med helsetjenester i uka. Altså er det totale antall timer med hjelp som er innvilget 269 timer i uka.

Thomas bor i en privat leilighet, men på grunn av det psykososiale arbeidsmiljøet ble denne stengt for kommunale tjenester av Arbeidstilsynet i fjor høst. Etter det fikk familien tilbud om plass i en annen leilighet for en periode slik at han kunne få de helsetjenestene han hadde fått innvilget vedtak om. Dette tilbudet ble avslått.

Trondheim kommune er lei for situasjonen som har oppstått og jobber for å få en løsning så snart som mulig.