Ny skibru bygges over Smistadvegen

I høst skal det bygges ny skibru over Smistadvegen i Granåsen. Allerede i juni begynner rivingen av den gamle, og vegen vil derfor være stengt resten av året.

Sist oppdatert: 21.11.2022

Skibru
NY BRU: Denne skibrua skal i år erstattes av ei ny og bredere bru.

Det skjer mye i utbyggingsprosjektet i Granåsen denne sommeren og høsten. Et av de største prosjektene skjer ved Smistadvegen, der den gamle skibrua skal erstattes med ei ny og bredere bru. Samtidig skal Smistadvegen oppgraderes med fortau , og vann- og avløpsrør blir fornyet.

- Det vil bli i byggeperioden bli ulemper for trafikanter og naboer. Vi håper på publikums forståelse for at det vil bli redusert tilgjengelighet i området, sier utbyggingsleder i Granåsen, Mona Åsgård.

Stenger vegen

Smistadvegen er stengt fra 3. juni, og vil være stengt fram til 31. desember. Vegen stenges ved hus nummer 19. I perioden blir det bare adkomst til eiendommer i området, og det blir skiltet omkjøring.

Forberedelsene starter i juni, blant annet med riving av den eksisterende skibrua. Byggestart for den nye brua er i begynnelsen av august. I desember vil brua være klar for snølegging.

- Toppdekket med asfalt blir ferdigstilt sommeren 2020, forteller Åsgård.

Hvorfor ny skibru?

Fellesstart og nye konkurranseformer i langrenn tvinger fram bredere skibru over Smistadvegen. Brua som knytter sammen løypene på vest- og østsida for Smistadvegen, tilfredsstiller ikke dagens behov.

Av samme grunn vil to kulverter på vestsiden av Smistadvegen også bli forlenget. Dette arbeidet starter også i juni og skal være ferdig i juli, før Metallica-konserten på Granåsen Arena 13. juli.

Nye løyper

Løypeanlegget på Søremsåsen på østsida skal ferdigstilles med asfaltert rulleskiløype i juni. Samtidig vil en gruset tursti som går langs rulleskiløypa, være ferdig til bruk.

- I sommer og høst vil vi henvise brukerne til dette området, sier utbyggingslederen.

Løypene på stadionsida skal justeres noe og oppgraderes med snøproduksjonsanlegg. Dette arbeidet vil pågå fram til august-september.