Klar for Midt-Norges mest spennende stilling

Utålmodig, men lyttende. Kommunens nye organisasjonsdirektør har brukt mye av den første uka på uformelle samtaler. Nå er hun klar for det hun kaller den mest spennende stillingen i Midt-Norge.

Sist oppdatert: 11.10.2021

Portrettbilde av organisasjonsdirektør Trude Kjeldstad.
Trude Kjeldstad gleder seg til å ta fatt på jobben som organisasjonsdirektør i Trondheim kommune.

Trude Kjeldstad kommer fra jobben som organisasjonssjef i Museene i Sør-Trøndelag. Nå tar hun fatt på en ny tilværelse i Trondheim kommune og har mange tanker etter en uke i ny jobb.

Hvordan har din første uke i ny jobb vært?

- Den har vært veldig innholdsrik, og fremfor alt så har jeg snakket med et stort antall mennesker som er opptatte av å utvikle måtene vi arbeider på og derigjennom tjenestene kommunen yter til innbyggerne.

Hvorfor ville du bli organisasjonsdirektør i Trondheim kommune?

- Dette den mest spennende stillingen i Midt-Norge innenfor fagfeltet HR og ledelse. Den byr på mange utfordringer, og sammen med utfordringene følger store ressurser i form av tilgjengelig kompetanse i organisasjonen. Det danner et mulighetsrom for utvikling og nyskaping som er helt unikt.

Hva går jobben egentlig ut på?

- Det går an å si at den handler om å utvikle og sikre etterlevelse av systemer for medvirkning, styring, ledelse og kontroll, men også om å koordinere arbeidet med oppfølging av planer som politikerne vedtar innenfor organisasjonsområdet.

Hvilke planer har du for jobben fremover?

- Akkurat nå er noe av det viktigste å gjøre kommunens nye arbeidsgiverpolitikk til et nyttig redskap for både ledere og medarbeidere. For at arbeidsgiverpolitikken skal fungere godt, så må den integreres med arbeidet som gjøres for å oppnå bærekraftsmålene, og med bruk av ny teknologi. I tillegg så er det fremdeles veldig mange jeg vil møte og lytte til, så jeg kommer til å sette av mye tid til det.

Hva tar du med deg fra dine tidligere jobber som kan komme til nytte her?

- Erfaring med å jobbe med mange ulike typer av omstillingsprosesser som både lykkes og ikke lykkes, å ha vært del av bedriftskulturer hvor de ansatte føler seg sett og satset på, og hvor det er lov å feile og lære av det, og hundrevis av timer i god dialog med tillitsvalgte og verneombud. Også har jeg lært betydningen av å gjøre enkelte ting etter boka, og på en måte som kan tåle alle former for innsyn.

Hvem er Trude Kjeldstad?

- Jeg liker å møte folk og lærer mye av å lytte til hva andre erfarer og er opptatte av. Også er jeg nok ganske god til å få oversikt over et komplekst hele, og til å drive en prosess fram til mål når det er det vi skal. Jeg trives godt i miljø med takhøyde, og hvor vi ikke tar oss selv altfor høytidelig.

Hva gjør du når du ikke er på jobb?

- Vi har to Jack Russell-terriere og to katter, og det blir mye utetid med hundene. I tillegg liker jeg reiser og kulturopplevelser sammen med familien, og da særlig konserter av alle slag. Jeg har en ambisjon om å padle kajakk året rundt, og om det blir noe av i år får vi se de nærmeste månedene.

Næring, miljø og samferdsel

Oppvekst og utdanning