Netcompany åpner nytt kontor i Trondheim

Netcompany, selskapet som står bak løsningen DigiBarnevern og Smittestopp-appen, etablerer seg i Trondheim. Netcompany har allerede et tett samarbeid med Trondheim kommune om DigiBarnevern.

Sist oppdatert: 11.10.2021

Foto av Daglig leder i Netcompany, Geir Arne Olsen
Daglig leder i Netcompany, Geir Arne Olsen, åpner nytt kontor i Trondheim.

I løpet av høsten skal selskapet åpne nytt kontor i Trondheim. På sikt skal det ansettes 100 medarbeidere. Daglig leder i Netcompany, Geir Arne Olsen, sier til Midt-Norsk næringsliv 24 at de åpner kontor i Trondheim fordi de ønsker å være der kundene er.

Tett på akademia

- Vi har mange kunder i offentlig sektor spredt omkring i Norge, og i tillegg ønsker vi å være tett på akademia. Vi rekrutterer allerede i dag mye fra Midt-Norge, så mange blir sikkert fornøyde når vi nå får et Midt-Norge-kontor, sier Olsen.

Trondheim kommune har vært prosjektførende by i samarbeidet med sju andre kommuner for å få etablert prosjektet DigiBarnevern. Organisasjonsdirektør Elin Rognes Solbu har ledet programstyret for prosjektet som er et samarbeid mellom de sju største kommunene i Norge og KS. Rognes Solbu er svært tilfreds med at dette prosjektet nå fører til etablering av et nytt kontor for Netcompany i Trondheim.

- Veldig positivt

Netcompany utvikler IT-løsninger både for offentlig og privat sektor. Trondheim kommune, sammen med sju andre kommuner, har jobbet tett med selskapet for å utvikle et felles dataprogram for å sikre håndtering av konfidensiell informasjon innenfor barnevernet. Trondheim kommune er svært fornøyd med at Netcompany nå etablerer seg i byen, og at det kan styrke samarbeidet ytterligere for å finne gode digitale løsninger.

- Det er veldig positivt at kommunalt utviklingsarbeid og samarbeid med private selskaper kan resultere i store næringsetableringer. For Trondheim kommune er det gledelig å se at kommunale anskaffelser kan være med å utløse og tilrettelegge for både arbeidsplasser og verdiskaping til byen, sier Kristian Dahlberg Hauge, direktør for næring, samferdsel og miljø i Trondheim kommune.

Andre kontor i Norge

Kontoret i Trondheim blir Netcompanys andre kontor i Norge i tillegg til Oslo-kontoret hvor det arbeider nærmere 300 ansatte.

Netcompany har enda ikke funnet lokaler for trondheimskontoret, men de leter etter gode kontorer sentralt, og ønsker å bli en aktiv del av bybildet. Netcompany ønsker spesielt å tiltrekke seg unge talenter.

– Vi skal være et selskap der karrieren skyter fart, vi vil gjerne gi unge muligheten til å komme i gang. Derfor samarbeider vi også med Abakus, linjeforeningen for datateknologi på NTNU, og tilbyr sommerjobber og prosjekter til studenter, sier Olsen til MN24.

Næring, miljø og samferdsel