Folkefest på Lade for "Flytende Flyvende"

Fredag 16. september er det kunstfest i Korsvika. Da skal det markeres at det 50 tonn tunge granittmonumentet “Flytende Flyvende” har fått ny plassering.

Sist oppdatert: 23.01.2023

Bilde av kunstmonumentet "Flytende Flyvende" i Korsvika. Oppå monumentet står elever fra 3. trinn ved Lade skole.
BALANSEKUNST? Elever fra 3. trinn ved Lade skole skal være med å markere at kunstmonumentet "Flytende Flyvende" har fått ny plassering i Korsvika. Foto: Olena Ivashkina

Kunstneren selv, Geir Stormoen, en av landets mest kjente billedhuggere, vil være til stede. Kongebok-aktuelle Are Sende Osen kommer også, denne gang utkledd som skald. 3. trinn ved Lade skole vil fremføre sin egenproduserte forestilling "Barneøyne" under arrangementet som ledes av kultur- og idrettsdirektør Ola By Rise i Trondheim kommune. Arrangementet starter kl. 14.

Hyllest av kunsten

- Dette er først og fremst en hyllest av kunstverket og kunsten, men også en fest for lokalsamfunnet, som har fått et så flott monument rett utenfor døra si, sier prosjektleder Berit Kirksæther, som er seniorrådgiver i Kommunedirektørens fagstab for kultur og idrett i Trondheim.

- Det er mange som ferdes i Korsvika, og som vil kunne oppleve dette kunstverket på nært hold. I så måte er dette en viktig hendelse for hele byen, legger Kirksæther til.

Kunstverket var opprinnelig en tusenårsgave fra Trondos til Trondheim i 1997. I oktober året før ble det 50 tonn tunge monumentet fraktet landeveien fra Skriverøya i Skjeberg i Østfold til Krambuveita i Trondheim sentrum. Monumentet er et minnesmerke over Leiv Eiriksson, hirdmannen til Olav Tryggvason som oppdaget Amerika for godt over tusen over siden.

Historisk sus

Innbyggere og tilreisende har siden senhøsten 1996 kunnet nyte monumentet i Midtbyen, der historikerne opprinnelig trodde at den historiske havna Skipakrok hadde ligget. Nå viser det seg at Skipakrok mest sannsynlig lå enda litt lenger sør. I 2020 ble monumentet på grunn av flere grunner, flyttet og omarbeidet. Nå har “Flytende Flyvende” fått ny plassering i Korsvika, også det et historisk viktig område i Trondheim, hvor de mektige ladejarlene rådde.

- Vi opplever at monumentet nå har fått en fantastisk, fin og riktig plassering. Geir, kunstneren, har sammen med landskapsarkitekt Jan Løvdal fra Agraff arkitekter hatt en stor rolle i valg av sted, og ikke minst i det å omforme hele plassen. Korsvika har et historisk sus over seg, og det ligger ved sjøen som vi assosierer Leiv Eiriksson med. Så heter jo også veien som starter like ved monumentet, Leiv Eirikssons vei, sier Berit Kirksæther.

Arrangementet i Korsvika åpnes av Hildegunn Øiseth, som spiller lur og bukkehorn. Fra kommunens side vil både varaordfører Mona Berger og kultur- og idrettsdirektør Ola By Rise delta på markeringen.

Området rundt monumentet skal gro til. Derfor er det satt opp et midlertidig gjerde på stedet. Trondheim kommune setter sin lit til at publikum respekterer inngjerdingen slik at naturen får “kommet seg til hektene igjen”.

Byutvikling

Idrett, kultur og fritid