Kan du tenke deg å være avlaster?

Trondheim kommune trenger din hjelp for å hjelpe barn og unge med funksjonsnedsettelser. Du kan bidra til at disse får en aktiv fritid og opplever mestring, og at foreldrene får nødvendig avlastning.

Sist oppdatert: 28.10.2022

Bilde av kvinne og barn som blåser såpebobler
OMSORG: En avlaster er en omsorgsperson som gir støtte til barn og familier som trenger det. Foto: Mostphotos

Familier med utviklingshemmede barn opp til 18 år har stort behov for avlastning i den daglige omsorgen.

- Som avlaster er du en omsorgsperson som hjelper barnet og familien gjennom sosialt samvær og ulike aktiviteter, forteller Tove Wold, spesialkonsulent ved Helse- og avlastningstjenesten i Trondheim kommune.

Hensikten med ordningen er blant annet at foreldrene skal ha mulighet til egen fritid og mer samvær med eventuelle andre barn.

Foreldre til barn med funksjonsnedsettelser må ofte bruke mye tid på barnet som trenger tett oppfølging. De kan føle at andre barn i familien ikke får nok tid sammen med dem som foreldre.

- En avlaster er derfor en svært viktig ressurs for mange foreldre og foresatte, sier Wold.

- Gir meg mye

Monica Andersen var avlaster første gang i 18-årsalderen. Den gang var hun helgeavlaster for to ungdommer. De siste årene har hun vært avlaster til barn i alderen 7-15 år som har autisme-diagnoser.

- Det gir meg mye å være avlaster, og det er også god avkobling fra en travel hverdag. Foreldre til barn med spesielle behov trenger noen ganger tid til å hente seg inn og til å koble av. Dessuten gir det barn muligheten til å delta på aktiviteter og møte andre. Ofte er det en vinn-vinn-situasjon, sier Monica.

Ofte tar hun med seg egen familie og avlastningsbarn til hytta i Rennebu. Hun innrømmer at det gir henne ekstra energi å være sammen med barn som liker og har de samme interessene som henne og familien.

For noen år siden fikk Monica og familien selv behov for avlaster. I 2006 fikk et av familiens tre barn diagnosen psykisk utviklingshemming.

- For mange kan det ta tid å venne seg til tanken om å ta imot avlastning og hjelp. En del av prosessen er å erkjenne at barnet kan ha godt av å være litt borte fra foreldre og søsken og møte andre barn, sier hun.

For ti år siden fikk sønnen hennes plass på en gård utenfor Trondheim, hvor han var ei helg hver måned.

- Det fungerte veldig bra, og han trivdes godt.

Trenger flere avlastere

Trondheim kommune trenger nå flere avlastere og søker etter personer med motivasjon og lyst til å ha en slik jobb.

En avlaster jobber som oftest timer på ettermiddager og i helger. Det kan også være døgn på helg. Vedtak om antall timer og døgn fattes av Helse og velferdskontor 0-18 år. Avlastningen avtales direkte mellom avlaster og familien.

Å være avlaster kan kombineres med hundre prosent stilling i annen jobb. Det er derfor mange som kombinerer det å være avlaster med full jobb. Andre har det som en jobb i tillegg til for eksempel studier.

Avlastere ansettes fast i Trondheim kommune og får lønn og dekning av utgifter etter en egen avlasteravtale. Denne avtalen er fremforhandlet av KS og forhandlingssammenslutningene.

Her finner du mer informasjon om det å være avlaster i Trondheim kommune.

Oppvekst og utdanning

Helse og velferd