Fastlegene har åpent i påska

For å unngå lange køer på legevakta i påska, oppfordres publikum til å oppsøke fastlegen sin. Alle legesentrene har åpent mandag, tirsdag og til klokka 12 onsdag i påskeuka.

Sist oppdatert: 24.11.2023

innsiden av legevakta ved ekspedisjonen

Legekontorene er klare til å ta imot øyeblikkelig hjelp på dagtid de tre dagene i påska.  Fastlegene er de som kjenner pasienten best og som dermed har de beste forutsetningene for å gi god behandling.

Enhetsleder Hilde Lisbeth Myhre ved legevakta sier de er forberedt på stor pågang i påska, og at det kan bety lenger ventetid enn vanlig.

Derfor er det viktig at de med mindre akutte og alvorlige sykdomstilstander, vurderer om de kan vente og heller oppsøke fastlegen i stedet, sier Myhre.

Hun anbefaler også å fornye resepter på faste medisiner før påske. Myhre ber folk om å ta kontakt på telefon for å avklare om de skal oppsøke legevakta.

Vi har flinke folk som gir råd over telefonen, og dette kan i mange tilfeller spare publikum for unødige oppmøter på legevakta, sier hun.

Ring 116117 for å komme i kontakt med nærmeste legevakt.

Trondheim interkommunale legevakt er et døgnåpent legetilbud for innbyggerne i Trondheim ved nylig oppstått sykdom eller skade som oppfattes så alvorlig at det ikke kan vente til fastlegen din har åpent. Etter klokka 15.30 hverdager og hele døgnet i helgene og høytidene betjener legevakta også kommunene Malvik, Melhus og Midtre Gauldal.

Hvis det er behov for øyeblikkelig hjelp, ring 113.

Les mer på legevakta sin nettside

Kontaktperson for media: enhetsleder Hilde Lisbeth Myhre.

Helse og velferd