Hvem bør få 22. juli-minnestipendet i år?

Kjenner du ungdommer eller ungdomsorganisasjoner som utmerker seg med samfunnsengasjement eller politisk aktivitet? Da bør du nominere dem til 22. juli-minnestipendet.

Sist oppdatert: 03.11.2023

Roser som ligger på minnestedet for 22.juli i Trondheim.
Trondheim kommune deler årlig ut et minnestipend etter 22.juli.

Minnestipend etter 22. juli

Trondheim kommune ønsker å gi en hånd til en ungdom mellom 13 og 25 år, eller en ungdomsorganisasjon i landsdelen, for å styrke det demokratiske engasjementet blant ungdom. Stipendet er på 20 000 kroner.

Fristen for å søke eller nominere er torsdag 15. juni.

Informasjonsside om Trondheim kommunes minnestipend etter 22. juli.

Tidligere mottakere av stipendet

• PRESS, Redd Barnas ungdomsorganisasjon (2016)
  • Studentfestivalen ISFiT (2017)
  • Elevrådet ved Thora Storm videregående skole (2018)
  • Natur og Ungdom avd. Trondheim (2019)
  • Kolstad-Saupstad ungdomsråd (2020)
  • Oda Okkenhaug (2021).
  • Operasjon Dagsverk, avd, Trøndelag (2022)

For ungdom, demokrati, toleranse og ytringsfrihet

Det var formannskapet i Trondheim som i sin tid vedtok å opprette et 22.juli-minnestipend, med bakgrunn i terrorhandlingene som rammet Norge 22. juli 2011. Stipendet skal brukes til å videreutvikle arbeidet mottakerne driver med. Midlene skal gå til prosjekter/tiltak for ungdom, demokrati, toleranse og ytringsfrihet.

Søkeren eller den nominerte må være registrert bosatt i Trondheim kommune, eller ha sin opprinnelse i kommunen. Alle som bor i Trondheim kommune har muligheten til å nominere en kandidat.

Hvordan søke eller nominere?

Søknaden eller nominasjonsforslaget må inneholde:

1. Kandidatens navn, fødselsdato, adresse, telefonnummer, e-postadresse, bankkontonummer.
  2. Dokumentasjon av tidligere arbeid: En presentasjon av søkeren med vekt på dens arbeid med temaene (ungdom, demokrati, toleranse og ytringsfrihet).
  3. En beskrivelse av hvordan stipendet er tenkt brukt.

Send søknaden til Oppvekstadministrasjonen:

E-post:

Oppvekst og utdanning