Sivilforsvaret tester flyalarmene i Norge 11. januar

To ganger i året, i januar og i juni, tester Sivilforsvaret varslingsanleggene (flyalarmene), for å sjekke at de virker og for å reparere de som er defekte. Dette skjer onsdag denne uka.

Sist oppdatert: 24.11.2023

Flyalarm
Foto: Mostphotos

Onsdag 11. januar klokken 12.00 blir varselet «Viktig melding – søk informasjon» testet, i alle kommuner som har varslingsanlegg.

Signalet blir sendt i tre serier med ett minutts opphold mellom seriene. Signalet betyr at du skal søke informasjon i for eksempel radio, tv, aviser, på myndighetenes nettsider og i sosiale medier.

- Det er viktig at innbyggerne våre vet at dette er en test. Vi har mange innbyggere som har opplevd krig og konflikter i andre land. En flyalarm kan virke skremmende for mange av dem, sier Camilla Storseth Moe, som er sikkerhets- og beredskapssjef i Trondheim kommune.

Norge har 1 250 flyalarmer rundt om i landet, som skal varsle befolkningen ved akutt fare. Varslingsanleggene er stort sett plassert i byer og tettsteder, og signalene kan høres av cirka halvparten av befolkningen. Varslingsanleggene kan bli brukt både i fredstid og i krig.

Other languages