Vi tilbyr vaksine mot apekopper

Det pågår et utbrudd av apekopper på verdensbasis. Vaksinasjon- og smittevernkontoret i Trondheim kommune tilbyr nå vaksine.

Sist oppdatert: 24.11.2023

illustrasjon av en overkropp med apekopper
Illustrasjon: Mostphotos.

Information about monkeypox

Vaksinen blir nå tilbudt menn eller transpersoner som har sex med menn, og som har risikoatferd, og som har hatt syfilis, gonoré eller klamydia i løpet av de siste 24 månedene. Med risikoatferd menes hyppig partnerbytte, tilfeldig sex, gruppesex og chemsex (sex under bruk av rusmidler).

Menn eller transpersoner som har sex med menn, og som er HIV-positive eller står på hiv-PreP, samt menn eller transpersoner som selger sex til menn, skal benytte seg av St. Olavs hospital sitt vaksinetilbud.

Dersom du har mistanke om at du er smittet, kontakt lege på telefon. Du vil få hjelp til å vurdere om du kan være smittet med apekopper, og råd om hvordan du skal forholde deg. Apekopper skyldes apekoppeviruset og smitter gjennom nær kontakt med en smittet person eller ved kontakt med et smittet dyr. Smitte mellom mennesker skjer gjennom spyttdråper fra luftveiene, ved seksuell kontakt og ved direkte kontakt med væske fra sår/blemmer. De mest utsatte, er seksualkontakter og husstandsmedlemmer til en smittet person.

Du finner mer informasjon om apekopper og vaksinering på våre nettsider.

Praktisk informasjon

Bestill time

Ring Vaksinasjon- og smittevernkontoret på telefon 72 54 08 50 for å bestille time.

Hvor foregår vaksineringen

Vaksineringen foregår på Statens Hus Prinsens gate 1A, med inngang fra Erling Skakkes gate 25.

Pris

Selve apekoppvaksinen, Imvanex, er gratis, men du betaler 240 kroner per dose for å få satt vaksinen. Vaksineringen består av to doser med minst fire ukers mellomrom. Husk å ta med deg legitimasjon med bilde.

Nyttige lenker

Helse og velferd