Kommunale eiendomsavgifter

Kommunale eiendomsavgifter

Kommunale eiendomsavgifter består av vann- og avløpsgebyr, renovasjonsgebyr, eiendomsskatt og feiegebyr. Regnskapstjenesten fakturerer de kommunale eiendomsavgiftene på vegne av enhetene i Trondheim kommune.

Informasjon om endringer i faktureringen av kommunale eiendomsavgifter

Fra og med april 2024 innfører Trondheim kommune månedlig fakturering av de kommunale eiendomsavgiftene. Første månedsfaktura blir sendt i slutten av april, med forfall 15. mai. Etter dette vil alle fakturamottakere motta månedlige fakturaer med forfall den 15. hver måned. 

Unntaket i den nye ordningen er feiegebyret, som fortsatt vil faktureres kvartalsvis på grunn av at det er et lavere beløp. I tillegg vil avregning for vann og avløp, samt beregning av eiendomsskatt ikke være klart før mars påfølgende år.

Kommunale eiendomsavgifter blir fakturert på etterskudd. Dette betyr at du alltid betaler gebyrer for foregående måned. Fakturaene som kommer i februar og mars vil alltid ha et lavere fakturabeløp enn resten av året. 

Fullstendig oversikt over hvilke gebyrer som skal betales hver måned finner du her: 

Januar

I januar betaler du gebyrene for desember. Fakturaen vil bestå av følgende gebyrer: 

  • Renovasjon
  • Fastbeløp for vann og avløp
  • Stipulert forbruk av vann og avløp for foregående år
  • Eiendomsskatt
  • Feiing og tilsynsgebyr for tre måneder
Februar

I februar betaler du gebyrene for januar. Denne fakturaen vil ha et lavt fakturert beløp da avregningen av vann og avløp for foregående år og ny beregning av eiendomsskatt ikke er klart før i mars. Fakturaen som sendes i mars, med forfall i april, vil derfor bli høyere enn de fleste andre, på grunn av at stipulert forbruk av vann og avløp, samt eiendomsskatt belastes for tre måneder.

Fakturaen vil bestå av følgende gebyrer: 

  • Renovasjon
  • Fastbeløp for vann og avløp
Mars

I mars betaler du gebyrene for februar. I likhet med februar vil også denne fakturaen ha et lavere beløp, da avregningen av vann og avløp for foregående år og ny beregning av eiendomsskatt ikke er klar før i mars. 

Fakturaen vil bestå av følgende gebyrer: 

  • Renovasjon
  • Fastbeløp for vann og avløp
April

I april betaler du gebyrene for mars, i tillegg blir det fakturert stipulert forbruk av vann og avløp, samt eiendomsskatt for tre måneder. 

Fakturaen vil bestå av følgende gebyrer: 

  • Renovasjon
  • Fastbeløp for vann og avløp
  • Avregning for vann og avløp for foregående år
  • Stipulert forbruk for vann og avløp for tre måneder
  • Eiendomsskatt for tre måneder
  • Feiing og tilsynsgebyr for tre måneder
Mai

I mai betaler du gebyrene for april. Fakturaen vil bestå av følgende gebyrer: 

  • Renovasjon
  • Fastbeløp for vann og avløp
  • Stipulert forbruk for vann og avløp
  • Eiendomsskatt
Juni

I juni betaler du gebyrene for mai. Fakturaen vil bestå av følgende gebyrer: 

  • Renovasjon
  • Fastbeløp for vann og avløp
  • Stipulert forbruk for vann og avløp
  • Eiendomsskatt
Juli

I juli betaler du gebyrene for juni. Fakturaen vil bestå av følgende gebyrer: 

  • Renovasjon
  • Fastbeløp for vann og avløp
  • Stipulert forbruk for vann og avløp
  • Eiendomsskatt
  • Feiing og tilsynsgebyr for tre måneder
August

I august betaler du gebyrene for juli. Fakturaen vil bestå av følgende gebyrer: 

  • Renovasjon
  • Fastbeløp for vann og avløp
  • Stipulert forbruk for vann og avløp
  • Eiendomsskatt
September

I september betaler du gebyrene for august. Fakturaen vil bestå av følgende gebyrer: 

  • Renovasjon
  • Fastbeløp for vann og avløp
  • Stipulert forbruk for vann og avløp
  • Eiendomsskatt
Oktober

I oktober betaler du gebyrene for september. Fakturaen vil bestå av følgende gebyrer: 

  • Renovasjon
  • Fastbeløp for vann og avløp
  • Stipulert forbruk for vann og avløp
  • Eiendomsskatt
  • Feiing og tilsynsgebyr for tre måneder
November

I november betaler du gebyrene for oktober. Fakturaen vil bestå av følgende gebyrer: 

  • Renovasjon
  • Fastbeløp for vann og avløp
  • Stipulert forbruk for vann og avløp
  • Eiendomsskatt
Desember

I desember betaler du gebyrene for november. Fakturaen vil bestå av følgende gebyrer. 

  • Renovasjon
  • Fastbeløp for vann og avløp
  • Stipulert forbruk for vann og avløp
  • Eiendomsskatt

Trondheim kommune oppfordrer alle til å benytte elektroniske betalingsløsninger gjennom eFaktura eller AvtaleGiro for å minske administrasjonen for fakturamottakerne. Vi anbefaler også bedrifter som ikke allerede bruker EHF (elektronisk handelsformat) om å ta i bruk denne løsningen.

Kontaktinformasjon for kommunale eiendomsavgifter

Ved spørsmål knyttet til betaling og faktura ta kontakt med: 

Regnskapstjenesten
  • E-post:

Dersom du har spørsmål om purring eller inkasso, ta kontakt på:

  • E-post:

 

  • Vi kan også nås på telefon: 96 51 45 00
  • Åpningstidene på vår telefonlinje er mandag til fredag kl. 09.00-11.30
  • Det kan være stor pågang på telefonlinjene. Det kan derfor være en fordel å sende en e-post. Vi vil svare på e-postene så snart som mulig.
  • Husk å oppgi kundenummer ved alle henvendelser til Regnskapstjenesten.
  • Dersom du ønsker kopier av dine faktura eller kreditnota, kan du enkelt finne dette ved å logge inn på Min side.

Vær oppmerksom på at bruk av e-post har svakheter som gjør at fortrolige opplysninger kan komme på avveie. Du må ikke oppgi taushetsbelagte opplysninger eller personopplysninger som for eksempel fødselsnummer, eller laste opp vedlegg som inneholder slike opplysninger.

Har du spørsmål knyttet til grunnlaget for fakturaen, kan du ta kontakt med den aktuelle enheten:

Eiendomsskatt

Kontaktinformasjon:

E-post:

Telefon: 72 54 28 20

Du kan lese mer om hvordan eiendomsskatten fastsettes på nettsidene til Enhet for kart og arkitektur.

Vann og avløp

Kontaktinformasjon:

Du kan lese mer om vannmålere, og informasjon om vann og avløp på nettsidene til Trondheim bydrift

Renovasjon

Kontaktinformasjon:

Du kan lese mer om renovasjon på nettsidene til Trondheim renholdsverk

Feiing og tilsyn

Kontaktinformasjon:

Du kan lese mer om feie- og tilsynsgebyr på nettsidene til Trøndelag brann- og redningstjeneste.

Ofte stilte spørsmål

Hvor mye skal jeg betale?


Du kan finne alle fakturaene fra Trondheim kommune digitalt tilgjengelig på MinSide.

Logg inn på MinSide

Hvordan kan jeg betale fakturaen min?

Du kan motta og betale fakturaen på flere ulike måter; du finner oversikt over de forskjellige betalingsalternativene her.

De fleste betalingsalternativene er avtaler mellom deg og banken din. Har du spørsmål om opprettelse, endring og avslutting av betalingsavtaler, må du derfor kontakte banken din.

Kan jeg dele opp eller utsette betalingen av kommunale eiendomsavgifter?

Fra april 2024 vil kommunale eiendomsavgifter bli fakturert månedlig. Det vil ikke være mulig å få betalingsutsettelse eller å dele opp fakturaen i flere avdrag ved månedlig fakturering. 

For å gjøre overgangen til nytt faktureringsintervall enklere, kan Trondheim kommune imidlertid være behjelpelig med å dele opp fakturaen for første termin 2024. Fakturamottakere som benytter seg av dette tilbudet må samtidig sørge for å betale de påfølgende månedsfakturaene parallelt for å unngå å ligge etter med de kommende månedlige betalingene. 

Hvordan kan jeg unngå faktura på papir?

Det finnes flere alternativer for å unngå å få papirfaktura i posten, les om digitale betalingsløsninger her.

Jeg har nettopp kjøpt en eiendom i Trondheim kommune, sendes fakturaen for kommunale eiendomsavgifter automatisk til meg?

Når du blir registrert som eier av en eiendom i Trondheim kommune, vil den første fakturaen din automatisk sendes til din folkeregistrerte adresse, eventuelt på eFaktura dersom du har registrert «Ja-takk-til-alle» eller «Alltid eFaktura» i din nettbank.

Hvordan endrer jeg fakturamottaker for kommunale eiendomsavgifter?

Endring av fakturamottaker ved kjøp eller salg av bolig skjer automatisk dersom du kjøper eller selger bolig via megler. Trondheim kommune oppdaterer alltid fakturamottaker mot eiendomsregisteret.

Trondheim kommune har kun mulighet til å registrere en kunde som fakturamottaker, dersom det er flere tinglyste eiere av eiendommen og det er ønskelig å endre fakturamottaker, ta kontakt med Enhet for kart og arkitektur på e-post

Hvis ny eier ikke tinglyses, må dere selv ta kontakt med Enhet for kart og arkitektur på e-post

Hva skjer hvis jeg har betalt regningen dobbelt, eller om jeg har betalt for mye?

Hvis du betaler for mye, vil pengene automatisk betales tilbake til kontoen du betalte fra. Tilbakebetalinga skjer vanligvis forløpende, i løpet av 3 til 4 virkedager. Du trenger ikke å kontakte oss for å si fra om dette.

Jeg skal selge eller kjøpe bolig. Hvordan gjør vi opp faktura?

Dersom du overtar bolig midt i en termin, blir fakturaen sendt til den som er oppført som tinglyst eier på faktureringstidspunktet.

Hvis kjøper og selger ønsker å dele fakturaen, må dette ordnes som et privat oppgjør mellom partene. Dette gjøres vanligvis som en del av overtakelsesprotokollen.

Megler skal informere om dette ved overtakelse av boligen. Om dette ikke er avtalt under overtakelsen, ta kontakt med megleren som har solgt boligen.

Faktura sendes automatisk til den nye eieren, så snart eierskiftet er tinglyst.

Sist oppdatert: 07.03.2024

Fant du det du lette etter?

Gå til toppen

arrow_upward