Meldeboka skal benyttes som kommunikasjonskanal for meldinger som i dag kommer i mange kanaler, f.eks:

  • Papirmeldebok
  • Ranselpost / hyllepost
  • E-post
  • SMS til ansattes privattelefon
  • SMS til trinntelefon / turtelefon
  • SMS via løsninger som Mobilskole
  • Gullapper 

Muntlige kommunikasjon skal selvfølgelig fortsatt skje der det er mest hensiktsmessig.
Meldeboka skal ikke brukes til endring av oppholdstid, oppsigelse av plass etc.
Det er som før gjennom id-porten

Gevinster ved bruk av Meldeboka:

  • Én kanal å forholde seg til i kommunikasjonen med skole, SFO og barnehage
  • Bedre informasjonsflyt og datakvalitet (slipper lapper som forsvinner og info til e-postadresser som ikke er i bruk)
  • Begge foresatte får samme informasjon fra skole, SFO og barnehage
  • Beskjeder mellom skole, SFO, barnehage og foresatte kommer raskere frem
  • Lærer, SFO-ansatte, barnehageansatte kan bruke mindre tid på administrasjon og mer tid sammen med barna
  • Enkelt for alle brukere å se meldinger og beskjeder, og lett kunne se historikken
  • Bedre fraværsoppfølging og oppfølging av samtykker
  • Mindre bruk av privat mobiltelefon
  • Redusert papirbruk gir gevinster for miljøet
  • Oversikt over ditt barns vurderinger og faglig utvikling 

 Slik bruker du Meldeboka 

 Brukerdokumentasjon

For mer detaljert informasjon om bruk av løsningen – se brukerveiledningen.

Meldeboka er en digital tjeneste fra Trondheim kommunes Program for Digitalt førstevalg. Tjenesten eies og forvaltes av Oppvekstkontoret.

Meldeboka