Hjem Dalgård skole og ressurssenter

Dalgård skole og ressurssenter

Kontakt Dalgård skole og ressurssenter

Se kart

Meldeboka

Vi bruker meldeboka til all kommunikasjon med foresatte. 

Logg inn i Meldeboka

Se veiledninger for meldeboka.

Rektor: Gro Kristiansen, tlf.: 72545002 / 916 42 234

Nyheter og informasjon!

Planleggingsdager Dalgård skole og ressurssenter 2019
Det er planleggingsdager 25. januar og 31. mai. SFO er stengt på disse dagene. 

Informasjon til foresatte på 1.-7. trinn 
I dag har alle elever fra 1.-7. trinnfått vite at vi blir i det undervisningsarealet vi er nå fram til sommerferien. Begrunnelsen for dette er at E-bygget på grunn av vannskade må renoveres, og det er unødvendig å flytte inn på mandag for så å flytte ut igjen på torsdag (slik planen var). Last ned dokumentet eller les mer her.

Tusen takk til FAU for en flott møbelgave

Disse står på skolens elevbibliotek og er derfor en gave til alle skolens elever.

Anleggstrafikk som berører skoleveien. Se vedlagte pdf-filer.

Infobrev skole

Situasjonskart

Om Dalgård skole og ressurssenter

For at Dalgård skole skal kunne gi et godt, tilpasset og inkluderende skoletilbud for sine elever, er skolen avhengig av en kompetent administrasjons- og ledergruppe som ivaretar så vel pedagogisk som administrativ ledelse. For å møte disse utfordringene, er skolens administrasjon og ledelse satt sammen av pedagoger med mye formell kompetanse i bl a spesialpedagogikk og veiledningspedagogikk. I tillegg finnes kompetanse innen økonomi, personalledelse og IKT.

Organisasjon- og personalplan

Brukerråd - informasjon og møtereferat

På Dalgård skole er brukerrådet satt sammen av leder for FAU, to foreldre-representanter, rektor, en annen ansatt ved skolen og to elevrepresentanter. Det avholdes ca ett møte i mnd, og saker settes opp i samarbeid mellom rektor og leder for FAU. Retningslinjer for brukerråd er satt opp av Trondheim kommune.

Brukerrådet skoleåret 2017/2018

Foreldrerepresentant: 
Karin Hoemsnes 41523279, karinhoe@gmail.com

Ansatterepresentant: 
Gro Kristiansen, 91642234

Elevrådsrepresentanter:
2 elever

Møtereferat brukerråd - PDF-format
Møtereferat brukerråd 22.03.2018

Møtereferat brukerråd 25.01.2018

Møtereferat brukerråd 16.11.2017

Møtereferat brukerråd 28.09.2017

Møtereferat brukerråd 09.03.2017

Møtereferat brukerråd 26.01.2017

Her finner du rektors side

På grunn av vår skoles egenart, liker vi å presentere oss som ”en vanlig skole litt utenom det vanlige”.

For dere som ikke kjenner oss, er vi nærskole for cirka 500 elever i Dalgård skolekrets, 1. - 7. trinn. I tillegg er vi ressurssenter for barn med store og sammensatte hjelpebehov. Skolen har en lang tradisjon for å gi skoletilbud i spesialgrupper til ca 60 elever med store og sammensatte hjelpebehov - fra 1. – 10. trinn. Elevene i disse gruppene har hele Trondheim som opptaksområde. Vi har også skolefritidstilbud som inkluderer både nærskolen og spesialgruppene.

Ansatte på Dalgård skole har en variert og sammensatt faglig kompetanse og erfaring. I tillegg til lærere og førskolelærere er ergoterapeuter, logopeder, vernepleiere, hjelpepleiere og barne- og ungdomsarbeidere blant de yrkesgruppene som er representert hos oss. Skolen har bred musikkfaglig kompetanse. Denne staben – ca 140 i tallet – gjør sitt beste for å fylle Trondheim kommune og Dalgård skole sin visjon om å gi elevene læring i fellesskapet gjennom faglige utfordringer og daglige gleder.

  • Pedagogisk bruk av digitale verktøy
  • Læring og vurdering (LOV)
  • Leseopplæring, 1. - 4. trinn. Metode med utgangspunkt i ”New Zealand – modell”, eller ”Early Years Literacy Program”
  • Bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon i opplæringa
  • Bred satsing på kultur gjennom musikk og drama, kunst og håndverk og idrett
  • Deltakelse i Respektprogrammet fra skoleåret 2011-2012
  • Tilbud om kurs og veiledning innenfor spesialpedagogiske felt: logopedi, ergoterapi, musikk, friluftsliv, alternativ kommunikasjon med mer. Kurstilbudene vil variere fra år til år, og kan tilrettelegges etter meldte behov 

Når det gjelder skolebygningene på vår skole, så har vi nå all grunn til å være fornøyd. Etter rehabilitering, framstår skolen med godt egnede, delvis åpne undervisningsareal.

Skolen tar hvert år imot studenter fra forskjellige høyskoler, både i og utenfor Trondheim. Vår nærmeste samarbeidspartner i denne sammenhengen er Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Dersom du ønsker kontakt med oss, enten for en samtale eller for skolebesøk, er du selvsagt velkommen til det!

Med hilsen 

Gro Kristiansen
rektor

Skolens styringsdokumenter

Lokale planer, styringsdokumenter

Handlingsplan når kriser oppstår

Branninstruks Dalgård skole og ressurssenter

Internkontrollsystem, forskrift for miljørettet helsevern i bh og skoler Dalgård skole

Ordensreglement Dalgård skole og ressurssenter

Overgangen til videregående skole

Skolens sjekkliste for godt psykososialt miljø

Utviklingssamtalen på Dalgård skole

Her kan du lese om utleie ved Dalgård skole og ressurssenter

Regler for utleie av rom til faste utleietakere

Dette finner du i bookingbasen til Trondheim kommune

 

Regler for utleie av rom til foreldrekontakter

  • Foreldrekontakter kan låne rom på skolen for å avholde arrangement for sitt/sin respektive trinn/gruppe. Rommene lånes bare ut når det ikke er leid ut til faste leietakere eller til lag og organisasjoner.
  • Det er ikke anledning til å låne rom til private arrangement (bursdagsfeiringer e.l.).
  • Utlån av rom skal avtales gjennom trinnets/gruppas lærer. Ta kontakt med avdelingsleder for å sikre at lokalet er ledig.
  • Rom skal alltid reserveres via ekspedisjonen.
  • Det oppnevnes en hovedansvarlig (som oftest en foreldrekontakt) som har ansvar for at nøkler/nøkkelkort blir signert ut fra skolens ekspedisjon. Navn og telefonnummer på hovedansvarlig skal leveres skriftlig til ekspedisjonen.
  • Den som låner har ansvar for å levere nøklene tilbake etter bruk på påfølgende virkedag.
  • Låntaker skal kun bruke de avtalte rom. Rommene skal forlates ryddet og i ordnet stand.
  • Alle ytterdører skal være låst etter kl. 16.00 (på skoledager), og skolen må forlates innen kl. 22.30. I helger, ferie og skolestengte dager skal ytterdører alltid være låst.
  • Låntaker vil bli holdt økonomisk ansvarlig for skader som måtte oppstå. Dette gjelder også ved behov for renhold ut over det normale.
  • All bruk av tobakk/rusmidler er forbudt på skolen område. Dette gjelder også skolens uteområde.
  • Utesko skal ikke benyttes inne på skolen.
  • Låntaker har ansvar for å sette seg inn i vedlagt branninstruks.

Utlån av skolens utstyr:

Skolens utstyr (for eksempel kamera, videokanon, lavvo, musikkanlegg) lånes ikke ut.

Følgende rom lånes ikke ut:

Mediateket
Svømmehallen
Sløydsalen
Musikkrom
Biblioteket
Skolekjøkken
Personalkantina

Kunst- og håndverkssal lånes ut bare etter avtale med samlingsstyrer.

Ved feil eller tekniske problemer etter ordinær arbeidstid kontaktes følgende:

1. Trondheim Eiendom 73537817
2. Kontorleder 72834172/ 91760024

Her finner du regler for uttlån av rom til foreldrekontakter - pdf

Her kan du lese om kantine og skolemelk

Dalgård skole og ressurssenter tilbyr daglig utlevering av lettmelk og laktosefri lettmelk til elevene.

For bestilling, gå inn på skolelyst.no

Her kan du lese om trivselsledere

Trivselsleder TL er et program for økt aktivitet og økt trivsel i friminuttene. Det er ikke et antimobbeprogram. I tillegg til å øke aktivitetsnivået, skal programmet bevirke at alle elever blir inkludert i leken.

For mer informasjon gå til nettstedet trivselsleder.no.

Dette er en super gjeng! De tar ansvar og tar jobben på alvor. Det er hyggelig å observere så mangle og flinke elever som koser seg i jobben som TL. De høster masse skryt fra ansatte ved skolen og sine medelever!

Flott jobba!

Hilsen Trivselslederansvarlige

Læringsplaner og årsplaner

Læringsplaner for ordinære trinn, SFO og ressurssenteret

1. trinn uke 43

2. trinn uke 43

3. trinn uke 43

4. trinn uke 43

5. trinn uke 43

6. trinn uke 43

7. trinn uke 43

SFO 1. - 2. trinn uke 43

SFO 3. - 4. trinn uke 43

SFO 1. - 4. trinn oktober 2018

SFO ressurssenter aktivitetsplan 2018 - 2019

Årsplaner for ordinære trinn og ressurssenteret 2018/2019

Årsplan 1. trinn

Årsplan 2. trinn

Årsplan 3. trinn

Årsplan 4. trinn

Årsplan 5. trinn

Årsplan 6. trinn

Årsplan 7. trinn

Årsplan spesialgruppe A

Årsplan spesialgruppe B

Årsplan spesialgruppe C

Årsplan spesialgruppe D

Årsplan spesialgruppe E

Årsplan spesialgruppe F

SFO ressurssenter, aktivitetsplan/årshjul

Ressurssenteret

Om ressurssenteret

Dalgård skole og ressurssenter er i dag organisert som en enhet med en nærskole og et byomfattende ressurssenter

  • Den overordnede målsettingen i Trondheim kommune er at elevene skal ha sitt skoletilbud i et inkluderende opplæringstilbud i et inkluderende skolefellesskap ved sin nærskole. Noen elever erfarer ikke at de får et tilpasset og likeverdig skoletilbud på sin nærskole. Det kan være ulike årsaker til det. I slike tilfeller er det mulig å be om tilbud i ressurssenteret ved Dalgård skole.

  •  For å gi et godt tilbud til elevene i ressurssenteret er det ansatt spesialpedagoger, logopeder, helsesportspedagoger, musikkpedagoger, ergoterapeuter, miljøterapeuter og miljøarbeidere.
  • Meldeskjema på skolens hjemmeside og som mal i ESA-sikker.: gruppetilbud 3 -5 dager, eksterntilbud inntil 1 dag og veiledning.
  •  Foresatte må ta kontakt med egen skole for hjelp. Rektor har ansvaret for å bistå foresatte i prosessen.

  • Rutiner for behandling av meldinger om behov er beskrevet i spesialpedagogisk håndbok.

Visjon/pedagogisk profil

Dalgård skole og ressurssenter følger Trondheim kommunes visjon for grunnskolen som er læring i fellesskapet. I tillegg har Dalgård skole valgt å “fargelegge” visjonen ved å tilføye: Læring i fellesskapet - faglig utvikling - daglige gleder. I tillegg har vi et utsagn vi liker å kjennetegnes ved: Vi er “en vanlig skole litt utenom det vanlige”.

Med dette understreker vi at kommunens pedagogiske grunnsyn også gjelder for ressurssenteret. Samtidig anerkjenner vi at noe er forskjellig - og at vi er stolte av det. Begrepet en inkluderende skole gjelder for ressurssenteret som for alle skoler i byen, men i Dalgård skoles ressurssenter ønsker vi å skape en “ny” normalitet ved at elevene erfarer inkluderende fellesskap innenfor andre rammer enn det som skjer i nærskolen.

Opplæringstilbudet i ressurssenteret bygger på to hovedsøyler:

  • Tilpasset opplæring/spesialundervisning ut fra den enkelte elevs evner og forutsetninger for læring. Skolefaglig kunnskap og ferdigheter står sentralt sammen med trening og opplæring i dagliglivets ferdigheter og gjøremål (ADL-ferdigheter).Målet er å skape gode relasjoner og vennskap, og gi elevene sosial kompetanse for skole og fritid.
  • Læring i fellesskapet - elevene selv skal være med på å bidra til et godt og inkluderende skolemiljø gjennom deltakelse og aktivitet. Vi ønsker at fellesskapet skal gi elevene gode opplevelser og sosial tilhørighet.

  • Innholdet i opplæringen skal bidra til den enkelte elev får utnyttet sitt
    potensiale for å oppnå selvstendighet og deltakelse i samfunn- og arbeidsliv.

Målgruppe

Målgruppen for ressurssenteret er elever med store og sammensatte hjelpebehov fra 1.-10. trinn i grunnskolen. Elevene har kognitive og også fysiske funksjonsnedsettelser som medfører behov for et særskilt tilrettelagt opplæringstilbud. Elever med multifunksjonshemming kan også få tilbud i spesialgrupper ved Strindheim skole, Flatåsen skole, Breidablikk skole og Charlottenlund ungdomsskole. Ved omfattende autismespekterforstyrrelser, se Åsveien skole og ressurssenter.

Hovedkriteriene for inntak

Tilbudet er for barn/unge med store, omfattende og sammensatte funksjonsnedsettelse innenfor området store generelle lærevansker.
Ved vurdering for inntak må eleven ha omfattende vansker innenfor områdene som er beskrevet nedenfor.

1. Omfattende mangelfull utvikling av sosiale, emosjonelle og kognitive ferdigheter
2. Omfattende mangelfull motorisk/fysisk utvikling
3. Meget begrenset atferds- og kommunikasjonsferdigheter
4. Tilleggsvansker, for eksempel: epilepsi, CP, nedsatt hørsel, syn, andre omfattende funksjonsnedsettelse og diagnoser

Tilbudene er organisert som gruppetilbud og det er derfor en forutsetning at eleven kan nyttiggjøre seg et tilbud hvor opplæringen foregår i et fellesskap med andre elever.

Organisering av tilbudet

Tilbudet i en spesialgruppe kan være 3 dager eller 5 dager i uken.Tilbudet 3 dager i uken er delt mellom nærskolen og Dalgård skole. De elevene som har heltidstilbud, vil få hele sitt skoletilbud i en spesialgruppe.

Det er 6 faste grupper som er aldersblandet. Hver gruppe har 9 -12 elever. I løpet av uka deltar elevene i opplæringstilbud i grupper med 2 -14 elever.

Gruppens hovedbaser er lokalisert i egen avdeling ved skolen.

Alle elever har sin egen kontaktlærer. Det vil ellers variere hvor mange ansatte som er tilknyttet hver gruppe, men det er alltid både spesialpedagoger og miljøpersonale til stede for å ivareta elevenes behov. Skolen har musikkpedagoger, helsesportspedagoger, ergoterapeuter og logopeder som støtte til opplæringen i spesialgruppene.

Innholdet i tilbudet styres blant annet av lov og forskrift. Alle elever har en sakkyndig vurdering. Skolen gjør et enkeltvedtak om spesialundervisning som gir rammene for den Individuelle opplæringsplanen(IOP).

Organisering av dagen..

Innhold i opplæringstilbudet

  • “Vanlig” fagopplæring i Kunnskapsløftets mål, ut fra elevens IOP. Også tilpasninger ADL-ferdigheter etter mål i IOP
  • Bredere plattform for å oppnå mål i elevens IOP, her kan vi bl.a. nevne teater, friluftsliv, dans svømming, band, mat og helse, ekskursjoner, leirskole, jobber målrettet med sosial kompetanse (Respekt-programmet og Bedre lærer - elevrelasjon)
  • Tverrfaglighet, logmus, fysmus, ergolog
  • ASK - alternativ- og supplerende kommunikasjon
  • Generell del av Læreplanen vektlegges.
  • Tett samarbeid med etater utenfor: fysio og ergo-tjeneste, habliteringssenter (St.Olav Trondsletten), Barne- og familietjenesten, BUP, avlastningstjenesten.
  • Vi har læringstrykk samtidig som tilpasset tempo.

Politiske vedtak - overordnede prinsipp for Ressurssenteret

Bystyrets vedtak fra 07.05.03, ang framtidig struktur og utvikling av spesialundervisningen i Trondheim kommune(arkivsak 03/02263) er utgangspunkt for inntak til spesialgruppene i Trondheim kommune. I dette dokumentet slås det fast at Dalgård skole og ressurssenter skal kjennetegnes ved følgende:

  • Skoletilbudene skal som hovedregel gis ved nærskolen
  • Dalgård skole får ansvar for å se hele kommunen som nedslagsfelt for sine tiltak for den barne- og ungdomsgruppe tiltakene skal omfatte
  • Kommunen ønsker å skape et best mulig tilbud for den enkelte elev når det gjelder spesialundervisning, og ønsker å videreutvikle spesialiserte og kompetente tilbud for de barn det gjelder
  • Foreldre/foresatte skal spille en viktig rolle i arbeidet med å definere hva som skal bli et godt tilbud for deres barn
  • Skoletilbudet ved Dalgård skole eller nærskolen skal skapes i et nært samarbeid med de foresatte
  • Ved overgang fra barnehage til skole er det viktig at gode, pedagogiske tiltak videreføres
  • Prinsippet om en inkluderende skole skal være overordnet
  • Vellykket inkludering i spesialgruppene vil kunne være til inspirasjon for liknende tiltak ved nærskolen
  • Dalgård skole skal legge vekt på å kunne tilby fleksible tilbud, f eks deltidstilbud til øvrige skoler i kommunen
  • Kapasiteten ved Dalgård skole skal dimensjoneres etter behov

Tilbudet ved Dalgård skole kan gjøres tilgjengelig for brukere fra andre kommuner- forutsatt at det inngås avtaler som gir tilfredsstillende kostnadsdekning

Eksterntilbudet ved Dalgård skole og ressurssenter

Målgruppe

Eksterntilbudet har den samme målgruppen som spesialgruppene. Tilbudet gis til elever som har skoletilhørighet på sine nærskoler. Elever som får avslag på søknad om skoleplass ved Dalgård skole, vil bli vurdert i forhold til å få et eksterntilbud.

Innhold, omfang og varighet

Målsettingen for tilbudet er den samme som for elever i spesialgruppene. Omfanget er inntil en dag pr uke. Innholdet i tilbudet kan variere fra ett år til et annet, og kan blant annet omfatte språkgruppe med logoped, helsesport, musikk, drama, friluftsliv, svømming, band m fl. Det ligger utdypende informasjon om de tilbudene som gis på skolens hjemmeside.
Tilbudet gis for ett år av gangen. Det vanlige vil likevel være at det varer over noen år. Tilbudets relevans for den enkelte elev vil bli evaluert årlig ved juletider for å avklare om det skal videreføres for neste skoleår. Dersom tilbud skal avsluttes, gjøres det som regel i samråd med foreldre og nærskolen. Det tas til vanlig ikke inn nye elever i eksterntilbudet etter 7.trinn.

Organisering

Ettersom eksterntilbudet kan omfatte forskjellige tilbud, vil elevene være lokalisert i forskjellige deler av skolebygget i løpet av en skoledag. Skolen legger til rette for at elevene skal ha en fast garderobeplass og en plass for å gjennomføre måltidene. Det forventes at elevene i eksterntilbudet deltar i friminutt sammen medskolens øvrige elever, og at ledsagerne fra nærskolen er sammen med sine elever.

Forventninger til, og samarbeid med nærskolen

  • Mål, innhold og forventninger til nærskolen og Dalgård skole synliggjøres i søknadsskjema til eksterntilbudet.
  • Rektor og spesialpedagogisk rådgiver på elevenes nærskoler innkalles til møte på Dalgård skole etter skolestart i september. Hensikten er å informere om mål og innhold i eksterntilbudet.
  • For å ivareta helhet og sammenheng mellom Dalgård og nærskolen, skal en assistent som hovedregel følge med enkeltelever som får eksterntilbud på Dalgård. Assistentenes rolle kan variere. Det kan være å bistå eleven i de aktivitetene de deltar i, overføring av kunnskap/treningsopplegg mellom skolene og ivareta elever i friminutt og pauser. Assistentenes rolle skal alltid avklares ved skoleårets begynnelse i samråd med lærere på Dalgård skole. Pausetid for assistenter avklares på samme måte
  • Dalgård skole arrangerer kurs for assistenter hver høst. Det forventes at spesialpedagogene og assistentene som følger elevene i eksterntilbudet, deltar på dette kurset. Innholdet vil være faglige begrunnelser for aktivitetene i eksterntilbudet. I tillegg vil det inneholde tips og ideer til samarbeid og aktiviteter samt forslag til tiltak.
  • I tillegg til dette kurset, må elevenes spes ped forplikte seg til å delta på min. 1 dag/vår og 1 dag/høst på Dalgård skole. Spes ped inviteres etter oppsatt plan. Ideen er at dette skal være med på å styrke kvaliteten på tilbudet både på Dalgård skole og på nærskolen.

Hovedkriteriene for inntak:

Tilbudet er for barn/unge med store, omfattende og sammensatte funksjonsnedsettelse innenfor området store generelle lærevansker.

Ved vurdering for inntak må eleven ha omfattende vansker innenfor områdene som er beskrevet nedenfor.

1. Omfattende mangelfull utvikling av sosiale, emosjonelle og kognitive      ferdigheter

2. Omfattende mangelfull motorisk/fysisk utvikling

3. Meget begrenset atferds- og kommunikasjonsferdigheter

4. Tilleggsvansker, for eksempel: epilepsi, CP, nedsatt hørsel, syn, andre  omfattende funksjonsnedsettelse og diagnoser

Tilbudene er organisert som gruppetilbud og det er derfor en forutsetning at eleven kan nyttiggjøre seg et tilbud hvor opplæringen foregår i et fellesskap med andre elever.

Elever som tar ut tilbud fra en av kommunens spesialgrupper (Flatåsen, Strindheim, Breidablikk og Charlottenlund) får laveste prioritet.

Trondheim kommune sin visjon for skolene i Trondheim er blant annet: Læring i fellesskapet. Det er derfor et grunnleggende prinsipp at elevene på 1. trinn skal ha hele skoletilbudet på sin nærskole.

Oversikt over de ulike tilbudene:

Svømming:

Bassenget på Dalgård skole har en temperatur på ca. + 32 grader, noe som er gunstig for ulike funksjonshemminger. Varmt vann virker avslappende på muskulaturen, dette kan virke positivt opp mot bl.a spastisitet og bevegelse.
Grovmotorisk trening: fra grunnleggende sansemotorisk trening til trening på aldersadekvate ferdigheter Utvilkle kroppsbevisthet og lære ferdigheter gjennom primærmotorisk trening og allsidig bevegelseserfaring. Bevegelseserfaring er fundamentalt for utviklingen hos alle barn, og særlig viktig for barn med spesielle behov, som har vansker med å forholde seg til egen kropp og til andre mennesker.

Håndmotorisk trening (Finmotorisk trening):

Lære å tegne, klippe, lære bruk av enkle redskaper eller mestre enkle formingsaktiviteter. Skrivetrening med blyant, evt, kombinert med skriving på PC.

Fysisk aktivitet til musikk (fysmus):

Et tilrettelagt bevegelsesprogram tilpasset den enklete elevs behov og funksjonsnivå. Samtidig er det stort fokus på fellesskapsopplevelsene. Tilbudet har som mål å styrke kroppsbevisthet.
Vi har to ulike tilbud. En for elever i småskoletrinn og en for elever med sterkt nedsatt funksjonsevne.

Musikk/ band:

Stimulere elevenes evne til kommunikasjon og samhandling .En ønsker å bedre evnen til å uttrykke følelser, behov og ønsker gjennom mimikk, kroppsspråk, sang, musikalsk samspill, dans/bevegelse.

Dans/ drama:

Utvikle rytme og kreativitet gjennom arbeid med sangleiker, nasjonale og internasjonsale folkedanser og kreativ dans. Vi vektlegger dansegleden og det sosiale samspillet mer enn prestasjonene. I drama vektlegges at elevene skal oppleve mestring i samspill med andre og tørre å stå på en scene og opptre for andre.

Språkgruppe:

I språkgruppe er det fokus på utvikle ferdigheter innenfor kommunikasjon og språk. Samspill med andre er en sentral del av tilbudet. Det brukes ulikt språklig materiell og aktiviteter for å stimulere til økt språklig bevissthet og kommunikasjonsferdigheter.

Meldeskjema spesialgrupper og eksterntilbud

Meldeskjema spesialgrupper og eksterntilbud

Her finner du meldeskjema for spesialgruppene og eksterntilbudet ved Dalgård skole.

Frist for melding for spesialgruppene: 1. november

Frist for melding for eksterntilbudet: 1. november

Søknadsskjemaene er i pdf format.
Meldingsskjema spesialgruppene og eksterntilbudet ved Dalgård skole og ressurssenter

Melding om behov for veiledning
Eksterntilbudet ved Dalgård skole og ressurssenter
Melding om behov for elevplass i spesialgruppene ved Dalgård skole og ressurssenter

Veiledning til nærskolene

Dalgård skole og ressurssenter kan tilby strukturert veiledning til nærskoler i Trondheim kommune etter melding fra nærskolens rektor. Veiledning fra Dalgård er et lavterskeltilbud uavhengig av tilbud fra andre hjelpeinstanser

Målet for veiledningen er å legge til rette for et godt, helhetlig opplæringstilbud i fellesskapet i skolen for elever med store og sammensatte vansker. Dalgård skole og ressurssenter vektlegger å gi konkret veiledning som står i direkte forhold til elevens behov.

Målgruppen for veiledningen er lærere, spesialpedagoger og andre ansatte som arbeider med eleven.

Hva kan vi tilby?

  • Observasjon og veiledning med tanke på tilpassa opplæring i et inkluderende skolemiljø. Hovedfokus er elevens helhetlige opplæringstilbud på nærskolen. Aktuelle områder kan være: selvstendighetstrening med fokus på elevens mestring, motivasjon og selvoppfatning, organisering av skoledagen, strukturering av arbeidsøkter (TEACCH-metodikk), IOP og evalueringsarbeid, utfordrende atferd, leik og samspill, foreldresamarbeid, fin/grovmotorisk trening og tilrettelegging av fysisk arbeidsmiljø.
  • Vi kan også tilby kurs/kompetanseheving for personalgrupper etter ønsker fra, og i dialog med nærskolen.

Meldingsskjema om veiledning

SFO nærskole og ressurssenter

Velkommen til Dalgård SFO nærskole

Telefon: 72545012

Dalgård skole SFO er et tilbud til barn i 1.- 4. trinn før og etter skoletid, og vi har ca. 270 barn til sammen, fordelt på 3 baser; D1, D2 og i E-bygget.

Dalgård SFO er en del av Dalgård skole og ressurssenter og vi bruker i tillegg til basene de lokalitetene ved skolen som vi finner aktuelle. Dette kan for eksempel være gymnastikksal, klasserom, svømmehall og samlingsrom. For øvrig har vi et flott ute- og nærområde.

Trondheim kommunes skolefritidsordning er en tilsynsordning. Vi legger likevel vekt på å gi barn et godt og variert tilbud med tanke på aktiviteter og innhold. Barna er med på å forme sin egen dag og har medbestemmelse når det gjelder valg av aktiviteter. Vi har et sterkt fokus på den selvvalgte frie leken, men gir samtidig et aktivitetstilbud parallelt til de barna som ønsker det. Vi vil gjennom dette tilbudet nå så mange som mulig og legger til rette for tilbud innen fysisk aktivitet, forming, musikk, dans og drama.

Informasjon om aktivitetstilbudet kommer fram i månedsplaner og ukeplaner som legges ut på nettsidene til Dalgård skole og ressurssenter under overskriften SFO. Det sendes hver uke info på meldeboka til foreldre/ foresatte med lenke til disse nettsidene.

Vi er opptatt av å ha en åpen og god kommunikasjon med foreldre. Det er derfor viktig for oss at dere tar kontakt dersom dere har spørsmål eller ønsker å komme med tilbakemeldinger og innspill.

Infohefte Dalgård SFO 2018/2019

Velkommen til Dalgård SFO ressurssenter

Baseansvarlig: 

Anita Karlsen - telefon: 72545010

Aktivitetsplan SFO Ressurssenteret 2018-2019

Infohefte SFO spesialgruppene 2018-2019

SFO-voksne på ressurssenteret 2018-2019


Utdrag av Trondheim kommunes formål med skolefritidsordningen:

Skolefritidsordningen har som mål å gi barna tilsyn og omsorg. Skolefritidsordningen skal legge til rette for at barna gis mulighet til aktivt å utnytte sin fritid til allsidig lek, kultur og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i barnas alder, funksjonsnivå og interesser. 

Spesialgruppene på Dalgård holder til på skolens B-fløy, vi kaller oss derfor B-gjengen. B-gjengen består av en flott gruppe barn og ungdommer fra 1. - 10. klasse. Vi er oppdelt i 4 forskjellige baser, og foruten daglige rutiner som samlingsstund og måltid har vi mange spennende aktiviteter her hos oss, alt lagt til rette ut i fra funksjonsnivå og interesser.

De ansatte har et stort engasjement i leiken, og vi synes det er fantastisk når ungdommene tar med de yngste i akebakken, eller lærer bort spillereglene i teppecurlig, når vi ser gleden av å være sammen på blåbærtur eller når noen fremfører en vits eller en sang for de andre med stor innlevelse! 
Små ting – store gleder

Aktivitetsplanen vår finner du her på denne sida. Vi legger også ut bilder fra heldager på SFO og andre aktiviteter, så det er bare å følge med!

Her i ressurssenteret legger vi stor vekt på å se hver enkelt, gi omsorg, trygghet i en armkrok eller morsomme happeninger! En god latter forlenger livet. 

FAU

Her kan du lese om FAU

FAU er forkortelsen for Foreldrerådets arbeidsutvalg. Alle foreldre som har barn på skolen, er medlemmer av foreldrerådet. FAU er Foreldrerådets ArbeidsUtvalg og fungerer som et styre for foreldrerådet.

Dersom noen har saker å melde, send en mail til FAU Dalgård skole
Mvh. Karin Hoemsnes, FAU leder ved Dalgård skole.

FAU skoleåret 2017/2018

Vedtekter FAU 2017/2018

FAU foreldrekveld Dalgård 21.03.2018

Det er mange fordeler med å være FAU-representant. Som medlem av FAU kan du:

  • bli godt kjent med skolens virksomhet
  • bli kjent med skolens ledelse
  • bli kjent med andre foreldre
  • bidra til kvalitetsutvikling av skolen
  • bidra til en bedre skolehverdag for elevene

Møtereferat FAU

Skolehelsetjenesten

Her finner du informasjon om skolehelsetjenesten

Skolehelsetjenesten utfører helseundersøkelse, helseopplysning, vaksinering og gruppe- og enkeltsamtaler. Helsesøster kan bistå med samtaler, veiledning, rådgiving ved fysiske, psykiske eller sosiale utfordringer/problemer.

Skolehelsetjenesten formidler kontakt til andre i hjelpeapparatet dersom det er et ønske og behov fra elev og foresatte.

Aleksander Foss:

Tilstede mandag til torsdag

Direktenummer i skoletiden:
47621523

Aina Aardahl: 

Tilstede mandag til fredag fra kl 08.30 til 14.30 (obs! nye tidspunkt).

Direktenummer i skoletiden:
72 545052 - mobil: 91172366

Kontaktinfo

Postadresse: Trondheim kommune, Dalgård skole og ressurssenter, Postboks 2300 Torgarden, 7004 Trondheim

Sist oppdatert: 19.10.2018

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?