Koster det noe å låne på biblioteket? 
Det er gratis å låne på biblioteket. Men dersom lånefristen overskrides må du betale et gebyr til biblioteket. For mer informasjon, se lånereglene.


Hvordan blir jeg låner?
Ta med gyldig legitimasjon (dvs. bankkort med bilde, førerkort eller pass) og oppsøk en av våre avdelinger. Bibliotekkortet utstedes på stedet. Kortet er et nasjonalt bibliotekkort og er gyldig i de fleste norske bibliotek. Du kan forhåndsregistrere deg på nettsidene, om du vil reservere materiale eller bruke nett-tjenestene våre før du får kort.

Hvis du ikke ønsker et nasjonalt bibliotekkort, kan du reservere deg mot at adresseopplysningene dine blir lagret i det sentrale lånerregisteret. Gi beskjed i skranken, og du vil få et kort som bare kan brukes ved Trondheim folkebibliotek.


Kan barn få eget bibliotekkort?
Barn kan få eget kort fra det året de begynner på skolen. Barn under 15 år må ha underskrift fra foresatte. Ta med utfylt skjema samt din egen legitimasjon (dvs. bankkort med bilde, førerkort eller pass) og oppsøk en av våre avdelinger. Bibliotekkortet utstedes på stedet. Til barn utstedes kun lokalt bibliotekkort, som kan brukes ved Trondheim folkebiblioteks avdelinger.


Hva koster bibliotekkortet?
Første gangs utstedelse av bibliotekkortet er gratis. For mer informasjon, se lånereglene.


Jeg har mistet bibliotekkortet, hva gjør jeg?
Du må straks si fra til biblioteket slik at vi får sperret kortet ditt. Ellers risikerer du at andre misbruker kortet. For mer informasjon, se lånereglene.


Jeg har et nasjonalt lånekort fra et annet bibliotek, kan jeg bruke det hos dere?

Ja, du må først knytte det opp til Trondheim folkebibliotek. Ta med kortet og gyldig legitimasjon og oppsøk en av våre avdelinger, så knytter vi kortet til oss. Har du hatt pinkode til kortet før vil denne være den samme. Hvis ikke vil du bli bedt om å lage en.


Hvor mange bøker kan jeg låne?
Du kan låne så mange du vil.


Hvor lang er lånetiden?
Lånetiden er ulik for de forskjellige medietypene. Se lånereglene for informasjon om lånetiden og forlenging av lån. Du kan når som helst få en utskrift som viser alle dine lån og forfallsdato for hvert lån. Har du registrert din e-postadresse sender vi en kvittering på lån samme dag.


Vil jeg få beskjed når boka skal leveres?
Dersom du har registrert din e-postadresse hos oss vil du alltid motta en påminnelse på e-post samme dag som dine lån forfaller. Denne påminnelsen er gratis. Dersom du ikke har registrert din e-postadresse hos oss, vil du ikke motta noen påminnelse, med mindre noen andre står på venteliste.


Vil jeg få purrebrev med gebyr dersom jeg ikke leverer i tide?
Purrebrev med gebyr sendes som e-post eller SMS. Dersom du ikke leverer innen 7 dager etter forfallsdato må du betale et gebyr til biblioteket, se lånereglene.


Kan jeg motta purring som SMS?
Ja.

Jeg har mottatt faktura med erstatningskrav fra biblioteket, må jeg betale den?
Hvis du leverer inn alt du har lånt, sletter vi fakturaen. Men du må fortsatt betale purregebyret. Har du lånt noe og ikke leverer det tilbake, eller leverer det tilbake i dårlig eller mangelfull tilstand må du erstatte dette. Erstatningsatsene står i lånereglementet. Har du spørsmål om faktura, kan du sende det til faktura@tfb.no


Kan jeg selv fornye mine egne lån?
Ja, se under Mine sider eller Bibliofil-appen. Ved hjelp av disse tjenestene kan du selv holde oversikt over hva du har lånt og reservert, forlenge lånetiden og mye mer. Du kan også forlenge dine lån med å sende SMS.


Hvordan registrerer jeg min e-postadresse og får tilsendt PIN-kode?
Klikk her for å registrere din e-postadresse hos oss og få tilsendt PIN-kode som du kan logge inn med. Når du har mottatt e-post med PIN-kode kan du logge inn.


Hvorfor mottar jeg ikke e-post fra biblioteket?
Enkelte e-postfiltre tror at meldinger fra biblioteket er spam/useriøs e-post. Dersom du f.eks. bruker Gmail havner slike e-poster i mappen "Useriøs epost". Se i den mappen om meldinger fra biblioteket kan ha havnet der, men vær obs på at useriøs e-post automatisk blir slettet etter 7 dager i Hotmail. Det er mulig å merke avsenderadresser som seriøse, slik at du unngår dette problemet neste gang.


Jeg ønsker å motta e-post om nye titler som biblioteket kjøper inn. Hva gjør jeg?
Logg inn på Mine sider og gå til "Interesser" under menyen "Mer". Vis forhåndsdefinerte søk som du kan lagre. Der kan du krysse av for hvilke Interessebrev du ønsker å motta. Disse blir sendt til e-postadressen du har registrert hos oss.


Jeg ønsker å lese nyhetstrømmer/RSS fra biblioteket når det blir kjøpt inn nye titler. Går det an?
Du finner lenker til RSS-strømmer for nye innkjøp under Kikkhullet. Du kan også foreta et søk f.eks på et emneord, en forfatter eller noe annet og få RSS som gir treff på nye titler innenfor dette søket. Lenken finner du da under søket ditt under dette ikonet: RSS-ikon


Jeg ønsker ikke lenger å motta e-post om nye titler som biblioteket kjøper inn. Hva gjør jeg?
Logg inn på Mine sider. Klikk på "Interesser" under "Mer" og deretter på "Slett dette interesseområdet".


Hvordan kan jeg bestille bøker, filmer og musikk hjemmefra?
Søk i bibliotekbasen etter det du ønsker å bestille og velg "Jeg vil låne denne". Du må oppgi nummeret på bibliotekkortet ditt (se under strekkoden på kortet) og din pin-kode. Du velger selv ved hvilken avdeling du ønsker å hente bøkene.


Hvordan vil jeg få beskjed om å hente bøker jeg har bestilt?
Du vil alltid motta melding fra biblioteket når din bestilling er klar til avhenting. Meldingen er gratis og vi kan sende den til deg som brevpost, e-post eller som SMS.


Kan jeg levere på annen avdeling enn der jeg låner?
Ja. Du velger selv hvilke av våre avdelinger du ønsker å levere tilbake det du har lånt.


Kan jeg levere tilbake lån fra andre bibliotek på Trondheim folkebibliotek?
Personlige lånere kan levere tilbake lån fra alle landets bibliotek til Trondheim folkebibliotek.


Hva er Norgeslån?
Med Felles lånekort kan du låne bøker fra andre bibliotek og få de tilsendt til ditt nærmeste bibliotek. Om du ikke finner det du vil låne i vår base, kan du bestille fra andre bibliotek i nærheten.

 

Kan jeg få opp mine barns lån i min oversikt på Mine sider?
Hvis du først logger inn med barnets lånekort og pinkode, klikker du på "Min profil" øverst, og blar deg ned til bunnen av siden. Der står det "Gi andre tilgang til å se mine lån og reserveringer". Skriv så inn mors eller fars lånekortnummer og trykk på "Send tillatelse". Neste gang du logger deg inn med ditt kort vil du få opp begges lån.



Kan jeg ta utskrifter på biblioteket og hva koster det?
Ja, du kan ta utskrifter fra tekstbehandling og internett på alle avdelinger. Prisen er kr 5,- pr A4-ark. Kun sort/hvitt-utskrifter. Du kan også skrive ut fra medbrakt minnekort.

Kan jeg kopiere på biblioteket og hva koster det?
Ja, du kan kopiere på alle avdelinger. Prisen er kr 5,- for A4 og kr 10,- for A3. På hovedbiblioteket kan du ta fargekopier, men kun sort/hvitt ved filialene.


Kan jeg få tatt rett kopi på biblioteket?
Nei, dessverre tar vi ikke rett kopi. I sentrum kan du få gjort dette hos Bytorget i Erling Skakkes gate. Eller hos trykkeri og kopisenter, som Indergaard Svenil og Allkopi.


Kan jeg skanne på biblioteket?
På hovedbiblioteket kan du skanne egne dokumenter og bilder til din egen minnepinne (USB-minne). Skanning er gratis.

Kan jeg sende fax på biblioteket?
Nei, men i sentrum kan du få gjort dette hos Bytorget i Erling Skakkes gate.