Betal med SmartPark app

Bruk mobilen for å betale for parkering på offentlige parkeringsplasser og kjøpe piggdekkoblat.

Hva er SmartPark?

SmartPark er Trondheim kommunes selvbetjente betalingsløsning på mobil og nett.

  • SmartPark app
  • SmartPark privat
  • SmartPark bedrift

Med SmartPark kan du enkelt betale for parkering på alle offentlige parkeringsplasser, kjøpe servicebil, piggdekkoblat og andre produkter og avtaler.

Hvor kan jeg laste ned SmartPark app?

SmartPark fungerer på Android-telefoner og på iPhone. Den er gratis å laste ned og gratis å bruke. Du betaler kun for tiden du parkerer, eller for den avtalen du har inngått. 

SmartPark på App Store for iPhone

SmartPark på Google Play for Android-telefoner

Du kan stoppe og forlenge parkeringen uten å gå tilbake til bilen, og du blir varslet når parkeringstiden nærmer seg utløp.

Windows-telefoner støttes ikke.

Hvordan bruker jeg SmartPark app?

Kom i gang med SmartPark

Start med å laste ned SmartPark fra App Store eller Google Play.

Videre må du

  • opprette en profil i appen
  • lese og godkjenne vilkår for bruk
  • legge inn gyldig betalingskort

Velg sone

SmartPark har mange soner å velge mellom. Sonene har ulike parkeringsregler og ulik pris. Vær derfor oppmerksom på hvilken sone du betaler for.

Du kan bruke stedtjenesten (GPS) på telefonen for å finne riktig sone når du skal parkere. SmartPark vil foreslå den sonen du står i og velge denne automatisk.

Merk at GPS vil ha en viss usikkerhet, og du er selv ansvarlig for å velge riktig sone.

Hvis du ikke bruker GPS, kan du navigere direkte i kartet.

Hver sone i kartet har en unik ID som du kan søke opp i appen. IDen står også på parkeringsautomatene i området.

Velg kjøretøy

Tast inn ditt registreringsnummer.

Har du tastet riktig, vil ditt kjøretøy og fargen på kjøretøyet dukke opp automatisk.

Finner du ut at du har tastet feil registreringsnummer, kan du fjerne nummeret ved å trykke på x (kryss) bak sist brukte.

Velg tid

Dra i tidsvelgeren for å sette parkeringstid. Tid og beløp vil komme opp automatisk.

Trykk videre. Har du flere betalingskort må du velge hvilket kort du skal benytte.

Parkeringen starter.

Forleng eller stopp parkering

Din parkering vil automatisk legge seg på fremsiden i appen.

Her kan du både stoppe og forlenge parkeringen. Du vil få beskjed på telefonen når parkeringstiden er i ferd med å gå ut.

Kvittering

I appen finner du kvitteringer ved å gå inn på meny og videre til historikk.

Ønsker du å få tilsendt kvittering på e-post, kan du legge til din e-postadresse.

Du mottar kvittering etter endt parkering.

Du kan også finne kvitteringer på SmartPark privat.

Hvordan bruker jeg SmartPark på nett?

Du kan bruke SmartPark på nett uten å måtte laste ned appen på mobilen.

Her kan du kjøpe parkering og andre produkter som piggdekkgebyr, samt se din parkering og avtaleoversikt.

Du legger til ditt gyldige betalingskort under profil og betalingsmidler.

SmartPark privat

Logg inn i SmartPark privat

SmartPark bedrift

Benytter du firmabil eller bil i tjeneste, kan din arbeidsgiver opprette SmartPark bedriftsavtale, og du kan betale parkering med bedriftens betalingsmiddel.

Les her om SmartPark bedriftsløsning

Hvorfor har jeg fått bot, selv om jeg har betalt med SmartPark?

Du kan ha fått bot av flere grunner

  • betalt feil takstsone
  • feil registreringsnummer (du har betalt for feil kjøretøy)
  • ikke kontrollert igangsatt betaling
  • ikke gyldig kort registrert i appen
  • manglende dekning på betalingskortet
  • du har parkert på en plass som ikke er skiltet “mot avgift”

Vilkår for bruk av SmartPark

Se vilkår for bruk av SmartPark-appen for privatkunder.

Andre betalingsmuligheter på mobilen

Du kan også bruke EasyPark-appen for å betale parkering i Trondheim.

Hvis du velger å bruke Easypark, må du betale 15 prosent ekstra avgift.

Fant du det du lette etter?