Hoppekreps og pallasea i vannforsyning

Sommeren 2017 ble det oppdaget hoppekreps i deler av vannledningsnettet i Trondheim som hadde forsyning fra Benna. Vannforsyningen fra Benna ble da stengt av og Jonsvatnet ble kobla inn til å forsyne hele Trondheim samt Melhus kommune.

Selv om det påvises kreps i vannledningsnettet er vannet fortsatt helsemessig trygt. I enkelte tilfeller kan dette likevel påvirke lukt og smak, samt være med på å tette igjen silsystemer.

Ulike typer kreps er en naturlig del av vannmiljøet i Benna, men skal siles bort før de kommer ut i vannledningsnettet. Det er påvist både hoppekreps og pallasea i vannledningsnettet. Hoppekrepsen har størrelse på 0,5-1 mm, mens pallasea kan bli 1-2 cm.

Det meste av hoppekreps synes nå å være ute av ledningsnettet, men det påvises fortsatt pallasea. Det er derfor en mulighet for at disse kan havne i siler hos abonnenter. De områdene som har hatt forsyning fra Benna, er i første rekke Byåsen, Heimdal, Byneset, Klett og Melhus kommune.

De fleste innbyggere som har hatt vannforsyning fra Benna vil sannsynligvis ikke oppleve dette som et problem. Dersom du opplever redusert trykk eller likevel har rørlegger på besøk, kan det være lurt å sjekke siler i tappekraner eller sjekke sil på hovedinntak (hvis det finnes). Uansett hvor du bor er det en god regel å rengjøre siler inne i bygg en gang iblant.

Sist oppdatert: 11.06.2019