Parkere bilen
Parkere bilen
Parkering, priser og betalingsmuligheter for deg som kjører bil.
Innhold
Hvor og når kan jeg parkere?
Blå parkeringsskilt
Du kan parkere på offentlige parkeringsplasser der det er skilt med informasjon om at du må betale avgift.
Plassene har blå skilt med hvit P, eller hvite skilt med svart P.
Underskilt
Hovedskiltet kan ha underskilt som viser at du må betale avgift og maks varighet på parkeringen.
Andre underskilt kan spesifisere klokkeslettene for når du må betale avgift og maks varighet på parkeringen.
Da gjelder skiltet kun i tidsrommene som står på skiltet.
- Sorte tall: Mandag til fredag, for eksempel 08-20
- Sorte tall i parentes: Lørdag, for eksempel (08-20)
- Røde tall: Søndag, helligdag og offentlig høytidsdag, for eksempel (13-20)
Følg med på skiltingen
Hvis du parkerer langs en offentlig vei eller på et offentlig regulert område, må du å se etter nye skilter i gata minst én gang i døgnet. Vi bruker skilting for å varsle om endringer i parkeringsbetingelsene, eller for å gi beskjed om at du må flytte bilen.
Du har plikt til å forvisse seg om at du har parkert lovlig etter vilkårene som gjelder på stedet. Dette innebærer en aktiv undersøkelsesplikt.
På parkeringsplass på offentlig ferdselsåre må fører og eier av motorvognen senest 24 timer etter at parkeringsregulerende skilt er satt opp, rette seg etter skiltet.
Parkeringsregisteret
Parkeringsregisteret er et landsdekkende register over parkeringsområder med vilkårsparkering og viser hvem som er ansvarlig for disse.
I parkeringsregisteret vil du blant annet finne informasjon om:
- antall avgiftsbelagte og avgiftsfrie parkeringsplasser
- antall ladeplasser for el-bil og parkeringsplasser reservert forflytningshemmede
- plassering av billettautomater
- hvem som håndhever parkeringsområdet
Informasjon om parkeringsområder og de som tilbyr vilkårsparkering.
P-hus og annen privatrettslig parkering
De fleste parkeringshus i Trondheim driftes av private aktører.
Unntaket er kjelleren til Blomkvartalet på Heimdal, her finnes det noen offentlige plasser driftet av Trondheim parkering.
P-kjelleren har åpent fra 07 til 23 alle dager.
Hva koster det å parkere?
Du må betale avgift for å parkere på offentlige parkeringsplasser der det er skiltet.
Avgiftstid og pris varierer i ulike soner. Følg derfor skiltingen på stedet der du parkerer.
Midtbyen og indre sentrumsområder (progressiv takst)
- 51 kroner for 1 time
- 113 kroner for 2 timer
- 186 kroner for 3 timer
Ytre sentrumsområder
- 43 kroner per time
- Ila besøksparkering: 43 kroner pr time. Makspris pr døgn kr 210,00
St. Olavs hospital
- Ved akutten: 51 kroner per time
- Øvrige områder: 51 kroner for 1 time, 113 kroner for 2 timer og 186 kroner for 3 timer
Nedre elvehavn (Beddingen) og Trondheim sentralstasjon
- 51 kroner per halvtime
Minimumsbelastning ved bruk av app
Hvis du bruker en av appene SmartPark eller EasyPark, er minimumsbelastningen 10 kroner, uansett hvor kort tid du står parkert.
Hvordan betaler jeg?
Du kan betale med app på mobilen, med tekstmelding (sms), eller på automat.
SmartPark-appen
Med SmartPark betaler du kun for tiden du står parkert. Du kan laste ned SmartPark gratis.
SmartPark på App Store for iPhone
SmartPark på Google Play for Android-telefoner
Du kan stoppe og forlenge parkeringen uten å gå tilbake til kjøretøyet, og du blir varslet når parkeringstiden nærmer seg utløp.
Tekstmelding (SMS)
Avgift opp til 3 timer kan betales med SMS. Hvis du betaler med SMS, vil mobilabonnementet ditt bli belastet med parkeringsavgiften.
- Send <sonenummer> <registreringsnummer> til 2410.
- Eksempel: 7400 VF12345
Husk å skrive registreringsnummeret i ett, uten mellomrom mellom bokstaver og tall.
For å stanse en aktiv parkering, sender du ordet <stopp> til 2410.
Parkeringsautomater
Parkeringsautomatene tar kontant og kortbetaling, som Visa og Mastercard. Du taster inn registreringsnummer når du betaler.
Automatene skriver ikke ut billett og du slipper å gå tilbake til kjøretøyet for å legge billett i frontruta.
Du må aktivt trykke for kvittering etter betaling er gjennomført.
Bot
Du kan få bot av flere grunner
- Det er ikke funnet noen gyldig elektronisk registrering av at du har parkert via appen SmartPark, automat eller SMS.
- Den elektroniske registreringen har utløpt.
- Det er tastet feil registreringsnummer i app, automat eller sms.
- Det er betalt i feil takstsone.
- Parkert utenfor skiltet p-plass
- Parkert i strid med gjeldende skilting
Se mer informasjon om ulike typer bøter.
Lurer du på hvorfor du har fått bot?
Du finner all informasjon du trenger på selve bota.
Du kan se bilder vi har tatt i saken ved å skanne QR-koden på bota, eller ved å logge inn.
Trondheim parkering sitt system for bøter og gebyr
Betaling
Klage
Hva gjør jeg hvis bilen min blir tauet inn?
Dersom bilen er tauet inn, kan du ta kontakt med og hente den hos bilredningsselskapet REDGO.
REDGO når du på telefon 73 82 28 00
Sist oppdatert: 22.10.2024