Kunstverk av Elmgreen & Dragset avdukes 16.august

Nå er det endelig klart; kunstnerduoen Elmgreen & Dragset sitt verk “Forventning” blir avduka på Fosenkaia torsdag 16.august klokka 15.30.

Sist oppdatert: 09.07.2018

Elmgreen & Dragset er et stort navn i den internasjonale kunstverdenen. De står bak  installasjoner og skulpturer i Venezia, New York, London, Beijing og Berlin,- og mange andre byer. I september skal de ha en stor utstilling i Whitechapel Gallery i London. De er kanskje mest kjent for den gullforgylte statuen av en gutt på gyngehest på Trafalgar Square for noen år siden. Den står nå permanent foran Arken Museum for Moderne Kunst utenfor København. Mye oppmerksomhet fikk også   "Van Gogh’s Ear", skulpturen, som sto på Rockefeller Plaza sommeren for to år siden og som ble kjøpt av et kinesisk samler. Nå står den foran kultursenteret K11 i millionbyen Guangzhou.

Blir representert i hjembyen
I 2015 ble Elmgreen & Dragset utnevnt til æresdoktorer ved NTNU, og i 2012 mottok  de Liv Ullmann-prisen, Adresseavisens kulturpris. Den ene halvdelen av duoen, Ingar Dragset, kommer fra Trondheim.

-Det er derfor på tide og en stor begivenhet for hele byen at kunstnerduoen nå blir representert i Trondheim, hjembyen til Dragset, sier Berit Kirksæther, ansvarlig for kommunens ordning med kunst i offentlige rom.

Allerede i 2012 ble det inngått avtale om utsmykking med kunstnerduoen som en del av satsingen på kunst for Brattøra- og stasjonsområdet. I de opprinnelige planene skulle kunstverket stå på stasjonsplassen utenfor Trondheim S. Fordi det vil foregå byggearbeider i dette området enda noen år framover blir skulpturen  plassert på Fosenkaia.

-Dette blir en fin midlertidig plassering, sier Kirksæther.

Forventning

Verket har fått tittelen Forventning. Det forestiller en ennå ikke avduket skulptur. De første skissene forelå for noen år siden, og i et intervju med Adresseavisen tidligere i år sa  Dragset at formen har endret seg underveis. Den er blitt litt smalere, litt mer minimal og monolitt-aktig. Størrelsen er tilpasset andre skulpturer i byen, som Den siste viking og Stadsingeniør Dahl- statuen, som også befinner seg på Fosenkaia. Men det er den samme grunnideen, forsikrer Dragset, det er som om det alltid er noe å se fram til. Han håper skulpturen skaper undring og setter fantasien i gang hos publikum.

Skulpturen er utformet av Elmgreen & Dragset på deres atelier i Berlin og støpt på tradisjonelt vis i Pirna i Tyskland.

Kunstnerne til stede
Både Ingar Dragset og Michael Elmgreen vil være til stede når ordfører Rita Ottervik skal avduke “Forventning.”

Kirksæther ønsker alle velkommen til avdukinga på Fosenkaia torsdag 16.august klokka 15.30.