Innsyn
Om innsyn, offentleglova og personvern
Alle kan kreve innsyn i brev og dokumenter fra det offentlige. Retten til innsyn i journaler og saksdokumenter er hjemlet i ulike lover og forskrifter.
Offentlig postjournal
Postjournal, også kalt journal eller postliste, er et register over all journalført korrespondanse inn og ut fra offentlige virksomheter.
Trondheim kommune fører postjournal etter reglene i arkivloven. Dokument til eller fra offentlige virksomheter og dokument til eller fra privatpersoner registreres i postjournalen. Det gjelder også e-poster og andre typer meldinger. Det er ikke mulig for deg som avsender å be om at et dokument ikke skal registreres i postjournalen, men vi gir ikke innsyn i opplysninger som er underlagt taushetsplikt.
Innsyn i postjournal
Trondheim kommunes postjournal.
Vi har ulike postjournaler for inn- og utgående korrespondanse (Postliste), byggesak og plansaker (Plan og bygg) og møtekalender med saksdokumenter for Bystyret, Formannskapet og ulike råd og komiteer. Dokumenter fra Plan og bygg og fra møtekalendere kan du laste ned direkte fra vår innsynsløsning.
Innholdet i postjournalene er søkbart, og alle kan be om innsyn. Du trenger ikke legitimere deg for å be om innsyn i offentlig informasjon.
Relevant lovverk
- Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (offentleglova)
- Lov om arkiv [arkivlova]
- Rettleiar til offentleglova
Postliste for bygge-, plan- og delingssaker
Oversikt over all post i bygge-, plan- og delingssaker siden 2011.
Postliste
Her finner du journalført post til/fra kommunen etter 1.1.2020.
Gravesøknader og koordinerte planer
Her finner du en oversikt over godkjente arbeidsvarslingsplaner og gravesøknader i Trondheim kommune.
Møtekalender
Her vil du finne alle møtedokumenter for møter fra 20.10.11 og frem til i dag. Møtekalenderen gir deg oversikt over de viktigste av kommunens utvalg, møter og saker som blir behandlet politisk. Møteinnkalling og saksdokumenter blir publisert en uke før møtene blir avholdt, og protokoller blir lagt ut så snart de er godkjent etter møtet.
Innsyn til personlig formål
Her kan du bestille dokumentasjon for blant annet ansettelsesforhold i kommunen, skolegang, kontakt med barnevern eller sosialtjenester eller overformynderiet
Bestill eiendomsdokumentasjon
Her kan du bestille flere typer eiendomsdokumentasjon behandlet av kommunens enheter.
Søkerlister
Her finner du søkerlister for enhetslederstillinger og stillinger i strategisk ledelse. Søkerlistene vil som hovedregel være tilgjengelige tre dager etter at søknadsfristen har gått ut.
Klæbu - politiske dokumenter
Dokumentasjon fra møter i Kommunestyret, Formannskapet og andre politiske utvalg i Klæbu kommune fra perioden 2009 til 2019.