Ny bysykkelordning åpner 15. mai

Sist oppdatert: 04.05.2018

Antall stasjoner øker også sammenlignet med tidligere. Ca 20 stasjoner vil være klare til oppstarten, så vil det bygges flere på løpende bånd. Området for bruk av bysykler vil samtidig bli utvidet. I løpet av året regner vi med at omkring 45 stasjoner er i drift, og i 2019 bygges stasjonsnettet ferdig. Da vil det være inntil 70 stasjoner og 750 sykler vil være i omløp.

Som bruker av bysykkelen kan du registrere deg i appen fra appstore/playstore eller på hjemmesiden www.trondheimbysykkel.no. Her oppretter du en profil og velger abonnement. I appen kan du se om det er ledige sykler i stativ i nærheten av deg. Hvis du trykker “lås opp” i appen når du er i nærheten av stativet, får du beskjed om hvilken sykkel som er din. Det er også mulig å hente ut sykkel via betjeningssøyle ved stativet.

Selve sykkelen i den nye ordningen er mer brukervennlig sammenlignet med den som var tidligere. Kvaliteten går mange hakk opp. Sykkelen får større hjul, trinnløst gir, godt regulerbart sete og moderne design.

Åpningen av den nye bysykkelordningen markeres med snorklipping og tale av kommunalråd Geirmund Lykke ved stasjonen øverst i Nordre kl 12.00 tirsdag 15. mai.

Bysykkelordningen er en del av ny kontrakt mellom kommunen, fylkeskommunen og Statens Vegvesen i fellesskap med Clear Channel Norway AS om levering og vedlikehold av reklamefinansierte bymøbler. Tilbudet finansieres av reklame på leskur, bysykkelstasjoner og skjerm på bysykkelen, i tillegg til brukerbetaling. UIP Trondheim Bysykkel AS er operatøren som eier, utvikler og driver bysykkeltjenesten i Trondheim. Dette gjøres på oppdrag fra Clear Channel Norway AS, og UIP skal blant annet sørge for at riktig mengde sykler er på rett sted til rett tid av døgnet.

Stasjonskart