Strengere prioritering på utdeling av PCR-tester

Smittesituasjonen skaper nå stort press på analysekapasiteten ved St. Olavs hospital og økt pågang på kommunens teststasjoner. Trondheim kommune må derfor prioritere bruken av PCR-spyttester. Testing av personer med symptomer og nærkontakter til smittede vil nå skje utelukkende med hurtigtest (selvtest).

Illustrasjonsfoto av tester

I forbindelse med siste tidens økning i smittetall er kapasitet på analyse av PCR-prøver ved  St. Olavs hospital overskredet. PCR-analyser må derfor prioriteres for situasjoner der nasjonale myndigheter stiller krav om PCR-testing. Dette er:

• bekreftelse av positiv hurtigtest
  • testing ut av innreisekarantene

Nasjonale helsemyndigheter anbefaler at man tar en test ved symptomer som kan skyldes korona og etter nærkontakt med smittet person. Les mer om dette på helsenorge.no

For disse formålene likestilles hurtigtest (selvtest) med PCR. I Trondheim vil du  fra torsdag 20. januar ikke lenger kunne velge PCR-spyttest for slik testing, med mindre du allerede har testet positivt på hurtigtest, eller er i innreisekarantene.

Hurtigtestene er effektive for å påvise infeksjon med omikron.

Kommunen forventer en ytterligere økning i smittetallene og behov for PCR-testing av personer som har testet positivt på hurtigtest. Fra torsdag 20/1 utvides derfor tilbudet på Tiller teststasjon med innlevering for PCR-spyttester.

Ved positiv hurtigtest skal dette meldes inn på minside.trondheim.kommune.no. Trykk deretter på "korona" og "meld inn positiv hjemmetest".

Husk at ved positiv test skal du isolere deg og melde fra til dine nærkontakter

Åpningstider kommunale teststasjoner

Leuthenhaven