Bystyret viser solidaritet med krigsofrene i Israel og i Gaza

Bystyret i Trondheim vedtok torsdag 23. november en uttalelse som uttrykker solidaritet med krigens ofre, både i Gaza og Israel. Samtidig understreker bystyret at de slår ring om våre palestinske og jødiske innbyggere i Trondheim.

Sist oppdatert: 28.11.2023

Illustrasjon: Mostphotos.

I uttalelsen fordømmer bystyret terrorangrepet fra Hamas inne i Israel. Bystyret i Trondheim fordømmer også de folkerettsstridige angrepene i Gaza. Uttalelsen understreker at Trondheim støtter regjeringens utenrikspolitiske arbeid for fred og forsoning i Midt-Østen og ber Kommunedirektøren sørge for at kommunens støtte og engasjement gjøres kjent for våre vennskapsbyer Ramallah og Petah Tikva.

Bystyret understreker i denne uttalelsen at vi som by nå skal vise solidaritet med palestinere og jøder i en svært vanskelig tid. Den jødiske befolkningen i Trondheim har ikke ansvar for de krigshandlingene den israelske stat står bak. Det skal være trygt for alle å bo i Trondheim, og vi må alle gjøre vårt for at antisemittisme, trusler og sjikane mot våre medborgere ikke forekommer, sier ordfører Kent Ranum.

Her er uttalelsen i sin helhet:

7. oktober 2023 stormet væpnede menn fra Hamas inn i Israel og drepte over 1400, i hovedsak sivile, israelere. De tok også over 200 israelere tilbake til Gazastripen som gisler - alt i strid med folkeretten. Israel iverksatte et massivt bombeangrep og en påfølgende invasjon av Gazastripen, som er et tett befolket område med rundt 2,3 millioner mennesker. Israel strammet også hardt inn på blokaden, og hindret at vann, medisiner, mat og annet humanitær hjelp slapp inn, noe FNs generalsekretær har omtalt som klare brudd på folkeretten.

Dette har ført til:
- flere tusen drepte sivile palestinere, et antall som øker uke for uke, hvorav mange barn
- over en million internt fordrevne, der mange har mistet sine hjem
- kritisk mangel på mat, rent vann, medisiner, medisinsk utstyr, strøm, drivstoff og sikkerhet

Bystyret vil slå ring om våre palestinske og jødiske innbyggere og vise vår solidaritet i en vanskelig tid. Det skal være trygt å bo i Trondheim, og antisemittisme, trusler og sjikane mot våre medborgere må ikke forekomme. Bystyret ber kommunedirektøren om å sørge for at dette skjer gjennom dialog med Den palestinske forening og Det mosaiske trossamfunn i Trondheim, aktuelle skoler, barnehager og helsetjenester.

Bystyret fordømmer terrorangrepet fra Hamas. Bystyret i Trondheim fordømmer de folkerettsstridige angrepene i Gaza. Bystyret i Trondheim støtter regjeringens utenrikspolitiske arbeid for fred og forsoning i Midt-Østen. Bystyret ber Kommunedirektøren sørge for at kommunens støtte og engasjement gjøres kjent for våre vennskapsbyer Ramallah og Petah Tikva.