Hvordan sikrer vi demokratiet?

“Demokrati under press” - det er tema under årets mangfolds- og integreringskonferanse i Trondheim. Berit Lindeman, generalsekretær i Den norske Helsingforskomité, er en av foredragsholderne.

Sist oppdatert: 22.05.2024

Bilde av et piggtrådgjerde med grå himmel og et diffust tre i bakgrunnen.
TRUSLER MOT DEMOKRATIET: Mange av verdens demokratier er under sterkt press. Er denne utviklingen en fare også for det norske demokratiet? Foto: Mostphotos

Halvparten av verdens demokratier er i tilbakegang. Spørsmål som reises under årets konferanse er om det er grunn til å frykte det samme her i Norge og hva vi eventuelt kan gjøre for å sikre demokratiet.

- Når freden er i fare, er demokratiet og sivilsamfunnet i fare, ifølge foredragsholder Berit Lindeman.

Hun har overtatt som ny generalsekretær i Den norske Helsingforskomité i en tid hvor Europa er i krise, noe som gjør arbeidet med menneskerettigheter ekstra utfordrende. Under konferansen i Trondheim vil hun snakke om hvordan vi kan redde demokratiet.

Samfunnsdebattant og stipendiat Sonia Ahmadi, opprinnelig fra Afghanistan, tar for seg innvandreres deltakelse og barrierene de møter. Medieforsker Petter Bae Brandtzæg fokuserer på sosiale medier og kunstig intelligens, mens Atia Ijaz, som er rådgiver i Norsk Folkehjelp, tar for seg holdninger og barrierer i organisasjoner og arbeidsliv.

Hele programmet for Mangfolds- og integreringskonferansen 2023

Det knytter seg også stor spenning til hvem som mottar Trondheim kommunes mangfoldspris. Prisen har som formål å gi mottakeren honnør og oppmerksomhet for aktiv innsats med å fremme integrering, inkludering, likeverd og likestilling av innvandrere i arbeids- og samfunnslivet i Trondheim. I fjor var det Språk- og kulturfestivalen som vant prisen.

Mangfolds- og integreringskonferansen 2023 foregår på Radisson Blu Royal Garden Hotel fredag 6. oktober, og blir åpnet av helse- og velferdsdirektør Wenche Dehli i Trondheim kommune. Konferansen er gratis og åpen for alle. Påmeldingsfristen er 15. september.

Her kan du melde deg på Mangfolds- og integreringskonferansen 2023.