Nå kan de endelig jobbe som sykepleiere i kommunen

De har sykepleierutdanning fra sitt hjemland, men for å bli godkjent til å jobbe som sykepleier i Norge må de ta ekstra utdanning. Det første kullet som har tatt såkalt kompletterende utdanning ved NTNU i Trondheim er nettopp ferdig, og 12 av dem kan forhåpentlig gå over i stillinger som sykepleiere i kommunen.

Sist oppdatert: 22.01.2024

en gruppe utenlandske ansatte som har tatt utdanning for å bli godkjent som sykepleiere i Norge
Her er gjengen fra kommunen som nå har tatt kompletterende utdanning for å kunne praktisere som sykepleiere. Kommunesykepleier Gøril Tranås til venstre.

De 12 jobber i dag som helsefagarbeidere innenfor helse- og velferdstjenestene i Trondheim kommune.  Nå når de har tatt eksamen og venter på sensur og autorisasjon, er de klare til å jobbe som sykepleiere.

-Vi er glade for at de har tatt denne utdanningen. Enhetene våre har behov for sykepleiere, og vi håper og tror at de vil fortsette å jobbe på enheten de jobber på, men nå som autoriserte sykepleiere, sier kommunesykepleier Gørill Tranås.

Tilleggsutdanningen er på ett og ett halvt år og gir 61 studiepoeng. I utdanningsperioden har studentene hatt blant annet to runder med praksis, kurs i medikamenthåndtering og norsk helselovgivning. Det er første gang en slik utdanning er gjennomført ved NTNU i Trondheim, og Tranås er glad for at en kompletterende utdanning for utenlandske sykepleiere er kommet i gang.

- Nytt kull starter opp i januar og vi håper det også da starter ansatte fra Trondheim kommune, sier Tranås.

Helse og velferd