Skoggruppa på Lademoen fikk Frivillighetsprisen

Trondheim kommunes frivillighetspris for 2023 gikk til Skoggruppa på Lademoen. Samtidig ble ble stafettpinnen for Europas frivillighetshovedstad overlevert til Trento i Italia.

Sist oppdatert: 22.01.2024

Skoggruppa på Lademoen mottok Frivillighetsprisen 2023 av ordfører Kent Ranum.
VERDIGE VINNERE: Skoggruppa på Lademoen mottok Frivillighetsprisen 2023 av ordfører Kent Ranum (t.v.). Fra venstre: Jane Synnøve Jakobsen, Inger Helene Kjærvik Olsen, Kathrine Slørdahl Skjærpe og Laila Jøssund. Foto: Eric Fagerheim

Moskussafarier. Skiturer. Kanoturer. Villmarksopplevelser. Gårdsbesøk. Fisketurer. Lista over aktiviteter som Skoggruppa på Lademoen tilbyr barn og unge, er imponerende lang.
Skoggruppas aktiviteter har gitt mange av våre yngste opplevelser i, erfaring fra og kunnskap om natur og friluftsliv. Det har også vært viktig for å motvirke utenforskap og bidra til at flere tilhører et fellesskap og ikke føler seg alene.

Prisvinneren fikk mottok statuetten “Skrog” og 25 000 kroner under Frivillighetens dag på Tapperiet mandag kveld, med rundt 500 mennesker til stede.

En verdig vinner

Ordfører Kent Ranum understreket at årets prisvinner fylte alle de kriteriene som ligger til grunn for prisen, og takket foreningen og alle ildsjelene for den fantastiske innsatsen de har lagt ned siden de startet i 2006. Foreningen ble valgt ut blant tolv nominerte av en enstemmig priskomité.
Frivillighetsprisen går til en person, eller personer, institusjoner eller organisasjoner som utfører uegennyttig innsats til beste for medmennesker i Trondheim.
I 2016 fikk Skoggruppa på Lademoen også Trondheim kommunes mangfoldspris for sin aktive innsats for å fremme integrering, inkludering, likeverd og likestilling av innvandrere i Trondheim.

Takket alle frivillige

Ranum benyttet anledningen til å takke alle frivillige som er med og skaper liv i Trondheim og gjør byen levende og aktiv.
- Dere gjør en fantastisk innsats. I hverdagen får dere kanskje ikke den anerkjennelsen som dere fortjener, men dere skal virkelig være stolte over jobben dere gjør. For å sitere forfatteren Elizabeth Andrew: “Frivillige har ikke nødvendigvis tida, men de har hjertet.”, sa ordfører Ranum, som poengterte at Trondheim ikke hadde vært det samme uten alle frivillige.

Kommunen har delt ut Frivillighetsprisen hvert år siden 2000.

Trento i Italia overtar posisjonen som Europas frivillighetshovedstad for 2023

NY HOVEDSTAD: Trondheims ordfører Kent Ranum gir stafettpinnen som Europas frivillighetshovedstad videre til ordfører Franco Ianeselli i Trento. Foto: Eric Fagerheim

Trento i 2024, Mechelen i 2025

Mandag overtok også byen Trento i Italia, posisjonen som Europas frivillighetshovedstad for 2024, mens Mechelen i Belgia ble utropt til hovedstad i 2025. Trondheim har hatt dette ærefulle stempelet i 2023. I løpet av året er samarbeidet mellom kommunen og de frivillige organisasjonene styrket. Det er etablert et eget frivillighetsforum, som skal være en møteplass for frivilligheten i kommunen, og støtten til det frivillige arbeidet har vært større enn før.

I den forbindelse tok ordfører Kent Ranum imot Italias ambassadør til Norge,  Stefano Nicoletti. Ambassadøren ser for seg gode muligheter for et videre samarbeid med Trondheim kommune.

På Frivillighetens dag ble også Bergen kåret til årets norske frivillighetskommune av KS og Frivillighet Norge. Trondheim var i finalen sammen med Bergen og Haugesund, men nådde ikke helt til topps denne gangen.

Oppvekst og utdanning

Idrett, kultur og fritid