Da har byrådet tatt over

Trondheim kommune styres nå av et byråd. Den historiske overgangen til parlamentarisk styreform skjedde torsdag 13. juni klokka 13.30.

Sist oppdatert: 14.06.2024

6 personer i byrådet sitter i et møterom
Byrådet Dahlberg Hauge er på plass og skal fra og med nå styre Trondheim kommune. Torsdag ble det første møtet i byrådet holdt, og byrådet konstituerte seg før de deltok i bystyrets møte for å diskutere sin tiltredelseserklæring.

Bystyret i Trondheim vedtok på sitt møte den 26. oktober 2023 at Trondheim kommune går over til parlamentarisk styreform. I bystyrets møte 14. desember 2023 ble datoen for overgang til parlamentarisme satt til 13. juni 2024.

Trondheims aller første byråd ble konstituert torsdag og har nå overtatt ansvaret for å styre Trondheim kommune. Byrådet erstatter det tidligere formannskapet og kommunedirektøren og står ansvarlig overfor bystyret.

Trondheims første byråd er dannet i et samarbeid mellom Høyre, MDG og Venstre og består av følgende medlemmer:

• Byrådsleder Kristian Dahlberg Hauge (H)
  • Byråd for miljø, næring og samferdsel, Line Ingebrigtsen Fjørstad (MDG)
  • Byråd for sosiale tjenester, Christianne Bauck-Larssen (H)
  • Byråd for finans, Kjetil Reinskou (H)
  • Byråd for helse og omsorg, Merethe Baustad Ranum (H)
  • Byråd for oppvekst og utdanning, Lucie Katrine Eidem (V)
  • Byråd for kultur, idrett og friluftsliv, Trond Grønli Åm (V)
  • Byråd for byutvikling, Lars Viko Gaupset (MDG)

Byrådet ledes av byrådsleder Kristian Dahlberg Hauge, mens byråd Line Ingebrigtsen Fjørstad er nestleder i byrådet.

Informasjon om byrådet

Kristian Dahlberg Hauge på talerstol