Et bærekraftig datasenter. Er det mulig?

Har du hørt om et energieffektivt datasenter? Et nytt datasenter skal nå utelukkende ta i bruk fornybar energi. Green Edge Compute skal levere overskuddsvarmen fra datasenteret sitt til fjernvarmenettet. Så omsettes energien i et lokalt marked.

Sist oppdatert: 23.01.2023

Bilde av administrerende direktør Svein Harald Olavesen, i Green Edge Compute.
Svein Harald Olavesen i Green Edge Compute er godt fornøyd med etableringen i Trondheim.

Det nye datasenteret på Sluppen skal utelukkende ta i bruk fornybar energi. I tillegg har det et energiforbruk som ligger 40 prosent lavere enn tradisjonelle datasentre. Ved å utnytte effektiv kjøleteknologi legges det til rette for utnyttelse av overskuddsvarme som kan gjenbrukes i Trondheims fjernvarmesystem.

- Dette er det første datasenteret basert på det nye, bærekraftige konseptet vårt, sier administrerende direktør Svein Harald Olavesen, i Green Edge Compute.

Green Edge Compute bruker væske som kjøling. Det tar mindre plass, det er vesentlig mer energieffektivt, og gjør det mulig å bygge mindre datasentre i eksisterende bygninger i urbane strøk med samme kapasitet som de tradisjonelle datasentrene.

Ny teknologi gir energieffektive datasentre

Tradisjonelle datasentre er energiintensive. Overskuddsvarme fra kjøling går normalt til spille. Ved å kombinere teknologi fra forskjellige aktører kan Green Edge Compute levere overskuddsvarme fra datasenteret til Statkraft Varme. Energien omsettes i et lokalt marked eid og drevet av Trønderenergi basert på en ny handelsløsning for energi. Dette bidrar til et meget energieffektivt datasenter.

Nærings-, miljø- og samferdselsdirektør i Trondheim kommune, Kristian Dahlberg Hauge, har stor tro på de positive gevinstene ved å utvikle bærekraftige byområder og nabolag og er spent på prosjektet og samarbeidet med Green Edge Compute.

- Sluppen er et av Trondheims største og viktigste byutviklingsområder, som raskt forvandles til et bærekraftig nullutslippsdistrikt for private bedrifter, offentlige organisasjoner og private boliger. Å samarbeide med innovative selskaper som Green Edge Compute vil hjelpe oss å virkeliggjøre våre ambisiøse bærekraftsmål, sier han.

- Trondheim kommune var en naturlig partner for oss i vårt første prosjekt, fordi kommunen ligger i forkant når det gjelder digital transformasjon og er godt i gang med utviklingen av en smart by, sier Olavesen i Green Edge Compute.

Kommunen utvikler bærekraftige energiløsninger blant annet gjennom Positive Energy Blocks (PEB) i det EU-finansierte prosjektet +CityxChange. PEB er et avgrenset geografisk område, hvor energiforbruket er lavere enn produksjonen. En av disse PEB-ene ligger på Sluppen, hvor Green Edge Compute nå har installert sitt første grønne datasenter.

Nå som alt er ferdig installert i Trondheim, vil Green Edge Compute og samarbeidspartnerne raskt gjenta prosessen i Stavanger.

Bærekraft