Her er årets døråpnere

Berit Rian og Tone Frost Bathen kåret til Årets Døråpnere for 2023.

Sist oppdatert: 06.05.2024

Foto av prisvinnerne Tone Frost Bathen og Berit Rian sammen med ordfører Kent Ranum, Kirsten Schultz og Vibeke Schei Solberg
Tone Frost Bathen, til venstre og Berit Rian, nummer tre fra venstre, er årets døråpnere i Trondheim. Her sammen med ordfører Kent Ranum, reiselivsdirektør Kirsten Schultz og Vibeke Schei Solberg fra Sparebank 1 SMN, helt til høyre.

Onsdag 24. april ble prisen for «Årets Døråpner» delt ut i to kategorier. Prisutdelingen ble gjennomført i Trondheim Rådhus, med ordfører, Kent Ranum, og reiselivsdirektør i Trondheim, Kirsten Schultz, som vertskap. SpareBank 1 SMN er samarbeidspartner for arrangementet.

Bakgrunn for prisen

Kongresser og arrangementsturisme bidrar til varige verdier og verdifull omdømmebygging av Trondheim og Trondheimsregionen. Utmerkelsen «Årets Døråpner» tildeles ildsjeler og enkeltpersoner som gjennom sitt unike engasjement for sitt fagmiljø og/eller arrangement, bidrar til å sette Trondheim på kartet, nasjonalt som internasjonalt.

Det var en overrasket Berit Rian mottok prisen i kategorien Arrangement. Hun er avtroppende adm.dir. i Næringsforeningen i Trondheimsregionen og var selv representert i juryen, men var uvitende om at også hun var nominert til prisen i kategorien Arrangement.

Juryens begrunnelse sier blant annet: «Berit Rian er god til å løfte fram og hedre andre dyktige igangsettere og gjennomførere i regionen, og har selv delt ut en rekke priser til andre. Det kunne ikke vært mer riktigere enn at hun selv kunne være mottaker av Årets Døråpner når hun nå takker av etter 16 års innsats for regionens beste».

Nettverksbygger

Bathen er en døråpner mot sitt internasjonale nettverk. Tone Frost Bathen, professor i medisin ved NTNU – Fakultet for medisin og helsevitenskap, mottok prisen i kategorien Fagmiljø.

Om Bathen sier jurybegrunnelse blant annet: «Hun er en døråpner inn mot sitt internasjonale nettverk, der hun de siste 25 årene har skaffet seg et godt faglig nettverk innen MR imaging og metabolomics, samt relevante medisinske miljø ved våre internasjonale universitet og universitetssykehus. Hun arrangerte nasjonalt nettverksmøte vedrørende brystkreft (Nasjonalt nettverk for brystkreftforskning) i Trondheim i april 2023, og var ansvarlig for konferansen The 3rd Nordic Metabolomics Conference 2023 - MR - ISB - NTNU, på Scandic Nidelven i oktober 2023».

Juryen

Årets jury bestod av: Kent Ranum, ordfører i Trondheim kommune, Liv Melleby, banksjef Private Banking Sparebank 1 SMN, Kirsten Schultz, daglig leder i Trondheim Management og reiselivsdirektør i Trondheim, Berit Rian, administrerende direktør i Næringsforeningen i Trondheimsregionen.

Byutvikling