Veterandagen 2018

Sist oppdatert: 17.01.2019

Vi har derfor gleden av å invitere veteraner fra Trøndelag til en markering i Nidarosdomen.

Tirsdag 8. mai kl. 16.00. Dørene åpnes kl. 15.30

Etter seremonien i Nidarosdomen inviteres deltakerne til Erkebispegården for en enkel servering. Hele det historiske anlegget er åpent under arrangementet, og det går an å besøke både Museet og Rustkammeret. Det vil bli tildelt fylkesnål og kommunevåpen til veteraner som ikke har mottatt en slik utmerkelse tidligere.

Antrekk: Sivilt, eventuelt med hodeplagg, skjerf og/eller avdelingsmerke fra internasjonal operasjon.

Påmelding:

Bruk dette påmeldingsskjema

For spørsmål, ta kontakt med Turid Knudsen i Trøndelag fylkeskommune på telefon 958 46 073.
Påmeldingsfrist: 20. april.

Alle som melder seg (inkludert familie/ledsager) vil få tilsendt adgangskort som må tas med til markeringen.

Øvrig program for dagen

10.30 Markering ved Krigsseilermonumentet v/ Tavern på Solsiden. Veterankompani fra NVIO og Luftforsvarets musikkorps deltar. Taler og kransnedleggelse.

11.45 Markering ved Kristiansten Festning. Kransnedleggelse og diktlesning av elever ved Blussuvoll Ungdomsskole.

12.00 Salutt og overflygning ved Kristiansten Festning.

13.00 Gudstjeneste i Nidaros Domkirke v/ Skoleprest Luftkrigsskolen Major Frode Lagset.

14.00 Markering ved minnesmerket for frihetskampens ofre i Domkirkegården. Tale ved Fiskeriminister Per Sandberg med påfølgende kransnedleggelse.

Vi ønsker deg hjertelig velkommen.

Trondheim kommune, Trøndelag fylkeskommune, Luftforsvarets musikkorps og Luftkrigsskolen er arrangører