Gartnerlærlingen

“Blomsten Dhalia er nydelig. Canna er også veldig fin, syns jeg.” Gartnerlærlingen Cristina Oftedal (24) møter oss i et bugnende drivhus, stappfullt av vakre sommerblomster.

Sist oppdatert: 20.06.2024

Cristina i blomsterhavet i gartneriet.
- Denne jobben gir meg mye glede, sier Cristina.

Navn: Cristina Oftedal
Alder: 24
Stilling: Gartnerlærling
Hvor: Grønt indre og ytre
Fartstid: Startet i september, 2023
Faglig bakgrunn: Naturbrukslinja

På jakt etter lærlingplass

- Mange kommenterte at jeg så veldig glad ut når jeg holdt på med planter. En dag jeg jobbet ute i hagen, skjønte jeg at det var gartner jeg ville bli, forteller Cristina.

På den tiden gikk hun på naturbrukslinja på Skjetlein videregående skole. Hun tok kontakt med rådgiverne på skolen om karriereønsket. Det viste seg at det var vanskelig å finne en lærlingplass.

- Jeg spurte alle plassene der det jobber gartnere i Trondheim, uten å finne noe. Så maste jeg om hjelp fra lærerne mine. Jeg var veldig sta, sier Cristina og smiler.

Cristina steller planter i drivhuset
- En dag jeg jobbet ute i hagen, skjønte jeg at det var gartner jeg ville bli.

Byens eneste lærlingplass i gartnerfaget

Cristinas utholdenhet ga resultater. Etterhvert dukket det nemlig opp en mulighet hos Trondheim bydrift. Det som skulle bli byens eneste lærlingplass i gartnerfaget, ifølge Oftedal.

- Vi var kun to kandidater på intervju. Så var det jeg som fikk plassen. Det var en lettelse, minnes Cristina.

Cristina bærer planter bort til lasteplanet på en lastebil.
Mange tusen blomster skal fra gartneriet og ut i byens bed og plantekasser.

Som gartnerlærling jobber hun med planter og blomster i drivhus og i parker rundt om i Trondheim. Hun synes utplanting er det artigste med jobben. Nylig designet hun et helt kulefat med blomster, som nå står midt i Trondheim sentrum.

- Mange kommer bort til oss og spør og er nysgjerrige. Ofte eldre damer og menn. Vi får veldig mye ros. Komplimenter om at vi gjør det fint i byen. Det gir mye glede at andre liker arbeidet jeg har gjort, sier Cristina.

Cristina steller blomster i en stor blomsteroppsats.
Gartnerne skaper trivelige og vakre omgivelser i byen vår.

Et fag i evig utvikling

Veileder Kari-Anne Seipæjærvi forteller om et fag som er i stadig utvikling.

- De senere årene er det blitt mange flere muligheter etter endt utdanning. Du kan studere historiske hager, hvordan man takserer trær, eller hvordan man vurderer verdien av et parkanlegg, forteller Kari-Anne.

I tillegg er det mye som skjer med tanke på klima. For arbeidet til gartnerne handler ikke bare om å gjøre omgivelsene vakre. Det handler også i økende grad om klimatilpasning. Derfor er det også mulig å ta etterutdanning om regnbed og vegetasjon som tar opp vann når det regner mye.

Cristina og læremesteren hennes i gartneriet.
Cristina får veiledning av kollega Kari-Anne i drivhuset.

Utenlandspraksis i Spania

Mulighetene for faglig utvikling har Cristina allerede fått kjenne på. Nylig fikk hun plass i Erasmus pluss, en praksisordning som gir lærlinger mulighet til å dra i praksis til utlandet.

Jeg skal til en plass i nærheten av Cadiz i Spania. Det er en golf-resort. Der skal jeg jobbe som gartner i tre måneder.

Hun trekker frem flere egenskaper som kan være nyttige for å trives som gartner.

- Først og fremst må man ha interesse for planter. Så er det lurt å ha en del tålmodighet, spesielt i veksthuset. Det tar jo tid for planter å gro. I tillegg bør du tåle stress, spesielt i sesong, for da går det fort, sier Cristina og ler.

Blomster lastes på lasteplan med lastebil.
Det kjører mange fulle lastebiler med blomster fra gartneriet på Leangen om dagen.

Jobber i takt med årstider og vær

Hva gartnerne jobber med varierer gjennom de ulike sesongene. Under besøket i gartneriet er det høysesong, og dagene er travle. Den store hallen er stappfull av planter. Men, om kort tid er det helt tomt igjen. Og om høsten og i vinterhalvåret er det helt annerledes.

- I lavsesong er det mye beskjæring av trær og busker, og så planlegger vi neste år. Bestilling av blomster skjer i lavsesong, forteller Kari-Anne.

Hun er veldig fornøyd med å ha Cristina som kollega.

- Det er veldig stas. Hun har veldig godt humør, og det er flott at noen vil følge etter i et yrke som er i stor endring, sier Kari-Anne.

Jeg kjenner folk som er pensjonister som fortsatt holder kurs. Vi lærer alltid noe nytt i dette faget. Dette er en veldig givende jobb, sier Cristina.

Cristina med hele drivhuset i bakgrunnen.

Bli lærling i Trondheim kommune

Trondheim kommune er Midt-Norges største lærebedrift. Vi kan tilby deg gode læreplasser med engasjerte veiledere, kursdager og andre samlinger. Vi gir deg lønn under utdanning og mulighet for praksis i utlandet i flere ulike yrkesfag. Vi ønsker å ha deg som kollega når du er ferdig med fagbrevet.

Trondheim kommune lyser ut lærlingestillinger i starten av februar, og fristen for å søke er 1. mars hvert år.

Her kan du lese mer om mulighetene du får som lærling hos oss