Heder til tre døråpnere

Trondheim Concerts, Jorunn Helbostad, professor i bevegelsesvitenskap og UKA-17 ble torsdag kveld hedret med døråpnerpriser. Årets døråpner 2017 gjør stas på personer som markedsfører Trondheim og regionen gjennom kultur-, idrett- og kongressarrangement.

Sist oppdatert: 30.04.2021

Trondheim Concerts ved Stein Vanebo og Kristian Digre fikk prisen innenfor kultur/idrett. I juryens begrunnelse heter det: “Med konserter på Sverresborg Arena og i Granåsen har de gjort internasjonale artister på høyeste nivå tilgjengelige i regionen, og Trondheim er blitt en av landets fremste konsertbyer.” I 2018 etablerer de en ny konsertarena “Dahls Arena” med kapasitet til 20 000 personer.

Fra venstre: Stein Vanebo, Kristian Digre og May-Britt Hansen.

Fagprisen som døråpner gikk til Jorunn Helbostad ved NTNU. Hun er leder på Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap og har bidratt til å trekke store internasjonale konferanser til byen, den siste i 2017; European society for movement analysis in adults and children. Hun er også involvert i flere internasjonale kongresser som kommer til Trondheim i åra framover.

Juryen sier: “Jorunn er en døråpner i ordets beste forstand. Gjennom mange år har hun gått foran og vært pådriver for utvikling på sitt fagområde og bygd opp sin forskningsgruppe og aktivitet på tvers av fagområder, nasjonalt og internasjonalt.”

Prisvinner Jorunn Helbostad og varaordfører Ola Lund Renolen.

UKA-17 fikk hederlig omtale. UKA er blitt arrangert i Trondheim annenhver høst siden 1917, med unntak av krigsårene 1941 og 1943. UKA er en og viktig døråpner for møter mellom studentene, byens næringsliv og befolkning. Gjennom et variert kulturprogram med blant annet revy og konserter med store internasjonale artister, er UKA en møteplass i særklasse, heter det i juryens begrunnelse.

Liv Melleby og Kristian Næss.

Årets døråpner er et samarbeid mellom Visit Trondheim, Næringsforeningen, Sparebank1 og Trondheim kommune.