Ramallahstipend til Mari Elin Øksendal

Kulturstipend Ramallah for 2018 er tildelt Mari Elin Øksendal på vegne av Trondheim Soroptimistklubb. Stipendet er på 50 000 kroner, og Øksendal vil bruke det til å lage en film om unge jenter i Ramallah og Trondheim.

Sist oppdatert: 07.12.2021

Mari Elin Øksendal og Rita Ottervik
Stipendvinner Mari Elin Øksendal sammen med ordfører Rita Ottervik. Foto: Michael Momyr

Kommunen har hvert år siden 2007 delt ut kulturstipend Ramallah til en kunstner eller kulturarbeider fra Trondheim. Målet er å styrke det kunstfaglige og kulturelle samarbeidet mellom Trondheim og vennskapsbyen Ramallah. I år mottok kommunen fire søknader. Søknadene ble behandla av kommunedirektøren i samarbeid med Vennskapsforeningen Trondheim - Ramallah ved Venke Aarethun.

Mari Elin Øksendal er tidligere rektor og lektor i teater og media i videregående skole og har et stort engasjement for ungdom og kultur. Hun har blant annet vært en av pådriverne for å etablere et samarbeid mellom Ringve videregående skole og Ashtar Theatre i Ramallah. Hun har søkt om stipendet på vegne av Trondheim Soroptimistklubb. Det er en lokalavdeling av en internasjonal organisasjon som arbeider for bedre status og livsvilkår for kvinner og jenter.

Øksendal ønsker å bruke stipendet til å gi unge jenter i Ramallah og Trondheim mulighet til å lage en film sammen om et tema som omhandler deres egne liv. Prosjektet involverer tre jenter i Trondheim og tre jenter i Ramallah i 16-årsalderen fra ulike sosiale lag og med ulik bakgrunn. Midtnorsk filmsenter er også involvert i prosjektet.