Snøprosjekt får 4,4 millioner

Forskningsprosjektet ”Snow for the future”, som Trondheim kommune deltar i, har fått 4,4 millioner kroner i støtte fra regjeringen.

Sist oppdatert: 07.12.2021

Oversiktsbilde av en del av skiløypa

Nylig ble snø fra fjorårets produksjon brukt til å lage løyper i Granåsen.

Målet med dette prosjektet er å utvikle en mer miljøvennlig måte å produsere snø på.

Kommunedirektør Morten Wolden i Trondheim kommune er svært positiv til at prosjektet anerkjennes og får støtte.

- Trondheim og Midt-Norge er en viktig skiregion, og vi vil at barn skal få leke i snø også i fremtiden - ikke bare her, men overalt hvor vinter og snø er en del av kulturen. Det at prosjektet er av internasjonal karakter gjør at det kan komme hele skisporten til gode, uttaler Wolden på Norges Skiforbunds nettsider.

”Snow for the future” er et samarbeid mellom Norges Skiforbund, Norges Skiskytterforbund, Trondheim kommune, SINTEF og NTNU.