Trondheim skal lede verdens byer i bærekraftig utvikling

FN ønsker at Trondheim skal være med å lede det globale arbeidet med å nå bærekraftmålene. 25 byer er invitert inn i det prestisjetunge lederskapet.

Sist oppdatert: 01.07.2022

Flyfoto av Studentersamfundet

Sammen med byer som Tokyo, Barcelona, Nairobi, Los Angeles og Cambridge, skal Trondheim utgjøre et internasjonalt nettverk av byer som jobber med å nå FNs 17 bærekraftmål.

- En fantastisk mulighet for Trondheim. Dette er et viktig skritt på vår vei for å bli en internasjonalt anerkjent kunnskaps- og teknologiby. Arbeidet med bærekraftmålene vil være sentralt i kommunens planer i årene framover. Her har vi mulighet til virkelig å vise hva universitetskommunen Trondheim er god for, sier rådmann i Trondheim, Morten Wolden.

- En klar anerkjennelse

Trondheim kommune har som sitt første samfunnsmål å bli en internasjonalt anerkjent kunnskaps- og teknologiby innen 2020. Wolden mener invitasjonen fra FN til å ta en ledende rolle i verden i FNs bærekraftarbeid, er en indikasjon på at byen er på god vei mot dette målet. Ordfører i Trondheim, Rita Ottervik, er helt enig.

- Dette er en klar anerkjennelse av det gode arbeidet som gjøres her, ikke minst i det spennende og strategiske samarbeidet mellom kommunen og NTNU, påpeker Ottervik.

Nettopp TRD3.0 Universitetskommunen er noe av grunnen til at FN har valgt å invitere Trondheim. Gjennom dette samarbeidet har NTNU og Trondheim kommune tatt et nasjonalt ansvar for å vise hvordan kunnskap kan bidra til å fremme innovasjon og bærekraftig utvikling.

- Et av byens bidrag inn i nettverket, er modellen for samarbeid som er utviklet mellom Trondheim og NTNU. Å vise fram dette på en global arena, er spennende og givende. Forhåpentlig kan det være til inspirasjon for andre byregioner, understreker ordføreren.

- Verdensklasse

Toril A. Nagelhus Hernes er prorektor for nyskaping ved NTNU. Hun sier dette om byens nye status:

- Samarbeidet mellom Trondheim kommune og NTNU skal bidra til at vi utvikler og tester ut nye og fremtidsrettede løsninger og kan være først ute med å omsette kunnskap til praktisk nytte og verdiskaping for samfunnet. Her er det viktig at næringslivet og andre aktører også bidrar til å realisere relevante pilotprosjekter, som også vil komme regionens innbyggere til gode.

NTNU og Trøndelag fylkeskommune støtter prosjektet, som har fått navnet UN Sustainable development goals Cities (SDGC) Leadership Platform.

Kari Aina Eik er Generalsekretær i OIER, og sentral i FNs arbeid :

- Grunnen til at Trondheim er spurt er at byen allerede har kommet langt i arbeidet med å inkludere ulike aktører. Byen har et universitet og forskningsmiljøer i verdensklasse, og dette gjør det mulig for Norge å ta en internasjonalt ledende rolle.

Byene som deltar i FNs ledernettverk

Universitetsbyer: Trondheim (Norge), Cambridge (England), Esbo (Finland), Heidelberg (Tyskland), Noida (India), Palo Alto (USA)

0,5 millioner innbyggere: Anchorage (USA), Asunción (Paraguay), Gaborone (Botswana), Córdoba (Spania), Reykjavik (Island), Tallinn (Estland)

1-5 millioner innbyggere: Amman, Barcelona (Spania), Doha (Qatar), Harare (Zimbabwe), Tainan (Taiwan), Tunis (Tunisia)