Trondheims ordførerkjede er 50 år

Det var et lenge etterlengtet ordførerkjede som ble overlevert Trondheims ordfører Odd Sagør i 1968. Ni ordførere har båret det 426 gram tunge kjedet i løpet av de femti årene.

Sist oppdatert: 16.11.2022

Trondheims ordførerkjede

Trondheim var ikke blant de første norske kommunene som fikk ordførerkjede. At en så stor by som Trondheim ikke hadde et slikt kjede, mente mange var forkastelig.

Gammel britisk tradisjon

Byens ordfører John Aae var på ordfører-visitt i England i 1949. Her besøkte han blant annet Cambridge og traff en ordfører med 80.000 kroner hengende rundt halsen:

“I de engelske byer har ordførerne svære gullkjeder om halsen når de skal representere. Ordføreren i Cambridge fortalte at hans ordførerkjede kostet 4000 pund, altså 80.000 norske kroner. Kjedene tilhører naturligvis kommunen og går over fra den ene ordføreren til den andre ved hvert skifte”, skrev ordfører Aae i et reisebrev i Adresseavisen.

I 1949 hadde ingen norske ordførere et slikt kjede. Ordførerkjedet er en tradisjon fra De britiske øyer. Borgermesteren i London har for eksempel båret kjede siden 1545. Senere har flere andre land innført tradisjonen.

Oslo først i Norge

Ordføreren i Oslo var den første i Norge som fikk kjede, i 1950. Kjedet ble gitt i gave til kommunen fra alle bystyrets partier i forbindelse med byens 900-årsjubileum. Samme år fikk Mosjøen et ordførerkjede i gave av nabokommunene i forbindelse med byens 75-årsjubileum. I 1953 var det Kristiansunds tur.

Norske gullsmeder fikk stadig oftere i oppdrag å lage staselige kjeder som skulle symbolisere posisjon og makt i det nye samfunnet som var under utvikling. Å bære kjeder, brosjer eller andre typer smykker med spesielle motiver, kunne signalisere tilhørighet til en by eller en nasjon. I 1954 skrev Adresseavisen at det kanskje var på tide at en så stor by som Trondheim også fikk et eget ordførerkjede. Kristiansund hadde fått kjede året før, og Stavanger var nå i full gang med å skaffe sin ordfører et kjede. “Det skulle ikke være vanskelig å finne frem til en passende og verdig utforming av et slikt kjede”, mente Adresseavisen.

I årene som fulgte kunne en rekke norske ordførere henge på seg staselige kjeder. Rederiforeningen i Ålesund sørget for at byens ordfører fikk kjede i 1956. I 1957 var det hundreårsjubilanten Steinkjers tur. Gaven kom fra Nord-Trøndelag fylke. Næringsorganisasjonene i Bergen sto bak kjedet til byens ordfører i 1961. Molde og Romsdals Handelsstandsforening overrakte kjede under den offisielle åpningen av Moldes nye rådhus i 1966.

Rita Ottervik og Jens Stoltenberg i 2006

En gave fra fagforeningene

Fortsatt hang det ingen ting rundt trondheimsordførerens hals. Odd Sagør, som var ordfører på det tidspunktet, hadde nok helt sikkert lyst på et kjede, men dette var sjelden noe kommunene bekostet selv. Som oftest var det gaver.

Overraskelsen var derfor stor hos Sagør da det plutselig kom et ordførerkjede seilende i 1968. Kjedet var en gave fra de 109 fagforeningene i Trondheim, og ble overlevert av Ingolf Holthe som var formann i Trondheim Faglige Samorganisasjon.

Sagør visste ingenting om gaven på forhånd. Han innrømmet at han hadde kjent på savnet av et kjede, spesielt ved større representasjonsoppgaver. “Til sine tider kunne man ha følelsen av ikke å være helt “pyntet”, sa Sagør, som var ordfører fra 1963 til 1970.

Laget av kjent designer

Gullsmed Arne Hansen i Trondheim leverte kjedet som var utformet i sølv og emalje og satt sammen av 32 fag- og yrkesmerker. Kjedet var imidlertid designet av Harry Sørby, en av Norges fremste formgivere innen gullsmedfaget. Sørby jobbet hos gullsmedfirmaet David Andersen i Oslo i femti år. Han var representert ved verdensutstillingene i både Paris (1937), New York (1939) og Brussel (1958). I Paris fikk han også førstepremie for sine arbeider.

Ordfører Odd Sagør var ubetinget lykkelig over at kommunen endelig hadde fått et eget ordførerkjede.

“Jeg håper at kjedet vil bli et symbol for samvirke, samhold og styrke i kommende år”, sa han da han mottok kjedet i 1968.

Ordførerne som har båret Trondheims ordførerkjede

• Odd Sagør (1968-1970)
  • Kaare Tønne (1970-1975)
  • Axel Buch (1976-1979)
  • Olav Gjærevoll (1980-1981)
  • Anne-Kathrine Parow (1982-1984)
  • Per Berge (1985-1989)
  • Marvin Wiseth (1990-1998)
  • Anne Kathrine Slungård (1998-2003)
  • Rita Ottervik (2003-)

I tillegg har selvsagt en god del fungerende ordfører også fått æren av å ikle seg kjedet. Den som fikk flest muligheter, var nok Liv Sandven, som fungerte under Slungårds fødselspermisjon fra august 2001 til juni 2002.