Trondheim stadion tilbake i toppform

Nå er løpebanene på Trondheim stadion åpnet for publikum igjen. Hele anlegget har fått en skikkelig “shining” etter flere år med forfall.

Sist oppdatert: 01.07.2022

Friidrettsanlegget på Øya er blitt oppgradert i sommer.

Friidretten i Trondheim kan juble. Trondheim stadion har fått en lenge etterlengtet oppgradering. Stor slitasje gjorde det nødvendig med en omfattende renovering av idrettsanlegget på Øya. I februar gjorde formannskapet det nødvendige vedtaket, og arbeidet ble satt i gang.

- Det har vært stor slitasje på anlegget da det er mye brukt av idretten, så vel som befolkningen for øvrig, forteller Rune Molland Sandøy ved Enhet for idrett og friluftsliv i Trondheim kommune.

Utfordring med bilparkering

Idrettsanlegget er også blitt benyttet til parkering i forbindelse med arrangement i Trondheim Spektrum. Det har politikerne i Trondheim satt en stopper for. Nå skal Trondheim stadion bare brukes til idrettslige formål.

- Anlegget har mange forskjellig brukere. Det benyttes av mosjonister i alle aldre og av byens idrettslag med friidrettsavdelinger. Disse har faste treningstider i hele sommersesongen. Videre arrangeres det ulike typer konkurranser, i tillegg til at flere av skolene i byen bruker anlegget til idrettsdager og som del av kroppsøvingsundervisningen på dagtid, sier Sandøy.

I 2000 var det het politisk debatt om nytt friidrettsanlegg i Trondheim. Både Lade, Øya og Valøya ble nevnt som alternativer, ettersom Lerkendal skulle bygges om til ren fotballarena. I oktober falt bystyret ned på at det skulle bygges et nytt anlegg der gamle Øya stadion lå. En gladmelding for mange som følte at stedets idrettssjel ble videreført. I 2003 ble nye Trondheim stadion endelig åpnet. Anlegget hadde fast dekke for friidrett, og i tillegg fasiliteter for kastøvelser, lengde, høyde og stavsprang. Anlegget er det eneste i Trondheim med full funksjonalitet for kastøvelser.

Moderne friidrettsanlegg

Anlegget har gradvis forfalt. I 2017 ble det gjennomført en tilstandsvurdering. Friidrettsdekket fra 2003 hadde begynt å svikte og var flere steder under minstekravet. Det var tydelig at anlegget trengte en betydelig standardheving, blant annet for å kunne arrangere friidrettsstevner og mesterskap.

Trondheim stadion har forfalt mye de siste årene, og trengte nå en skikkelig shining.

Rehabiliteringen startet i mai 2019, og nylig ble det nye løpedekket ferdigstilt. Prosjektleder Kristin Kamvik i Trondheim eiendom er svært fornøyd med at Trondheim stadion endelig framstår som et moderne og flott friidrettsanlegg igjen.

- Det er laget nytt lengde- og stavtilløp. Arealet med fast dekke er utvidet, og omfatter blant annet nytt dekke rundt søndre kastbur. Lengdegrop og stavsprang er dessuten flyttet til tribunesiden, noe som gjør anlegget med publikumsvennlig forteller Kamvik.

Merkingen på løpedekket har også blitt oppdatert med flere distanser for løp og hekk i henhold til nasjonale og internasjonale krav.

Trondheim Friidrett, Nidelv IL, Ranheim IL er tildelt Ungdomsmesterskapet i friidrett i 2020. 7-800 deltakere i alderen 15-19 år vil da kunne innta Trondheim stadion. Friidretten i Trondheim har også ambisjoner om å søke om et senior-NM i byen. Nå ligger forholdene endelig til rette for at friidretten kan arrangere store mesterskap igjen.

Historiske fakta

• Øya stadion ble anlagt i 1900, som kombinert friidretts- og skøytebane.
  • Fra åpningen og fram til Annen verdenskrig var ”Øen stadion” en av landets hovedarenaer for hurtigløp på skøyter. Her ble det flere ganger arrangert VM og EM.
  • Tre ganger er det satt verdensrekorder på skøyter på banen på Øya. Den siste var i 1951 da Hjalmar ”Hjallis” Andersen senket rekorden på 5000 meter med hele seks sekunder.
  • I 1917 var dette arena for cupfinalen i fotball (NM) mellom Frigg og Ørn.
  • Åtte ganger er det arrangert NM i friidrett her, første gang i 1902, sist gang i 2008