Espen skal representere Trøndelag i European Young Chef Award

To kokkelærlinger konkurrerte i dag om finaleplassen i European Young Chef Award 2021 i Portugal. Før konkurransen visste de ikke hvilke råvarer de fikk utlevert.

Sist oppdatert: 22.06.2021

Bilde av Espen Laumann med diplom i hånda. Han står ved siden av en roll up hvor det står European Region of Gastronomy 2022, Young chef award.

Lui Lunøe begynner som lærling på Bula bistro i august, mens Espen Laumann har vært lærling på Britannia i snart ett år. De var spente før semifinalestaten tirsdag morgen.

- Jeg ble overrasket over hvor flotte råvarer vi fikk. Sjøkreps fra Hitra og rein fra Røros, sier Espen med et bredt glis om munnen.

Nå er han klar for European Young Chef Award 2021 i Portugal i november. Frem til da blir det øving, øving og atter øving.

Tidspress og mange kriterier

Under dagens konkurranse fikk de to og en halv timer på seg til å forberede åtte forretter og åtte hovedretter og hele tiden ble de nøye observert av plassdommer Jan Kåre Johansen. For det er ikke bare sluttproduktet som teller. Espen og Lui ble bedømt ut fra orden, service, arbeidsteknikk, smak og presentasjon.

Fire dommere smakte, tenkte og vurderte før Espen Laumann stod igjen som vinner.

Her er vinnermenyen

Forrett

Grillet sjøkreps fra Frøya i kombinasjon med avocado

Bakte rødbeter & asparges

Hollandaise av sjøkrepssmør

Hovedrett

Røkt plomme av Reinsdyr fra Røros

Blomkål, stekt grønnkål & fritert østerssopp

Potetkrem & kremet viltsaus

Nærbilde av hovedrett. Røkt plomme av Reinsdyr fra Røros

I Portugal møter han en rekke andre europeiske finalister i alderen 18- 26 år som alle stiller med lokale råvarer fra egne distrikt. Vinneren kåres av et panel bestående av stjernekokker og internasjonale eksperter.

Bilde av deltaker Lui Lunøe, prosjektleder for ERG May Britt Hansen og vinner Espen Laumann

Europeisk matregion

Trondheim og Trøndelag er European Region of Gastronomy (ERG) i 2022. Dagens arrangement ble arrangert av ERG og Norske kokkers landsforening Trondheim. Nå håper prosjektleder for ERG, May Britt Hansen, at Trondheim får arrangere den europeiske finalen neste år.

Dommerpanelet bestod av

Plassdommer Jan Kåre Johansen og fagdommerne Veronica Antonsen og Svein Magnus Gjønvik fra Norske kokkers landsforening Trondheim. I tillegg var det to dommere fra hovedsamarbeidspartnerne til European region of Gastronomy, Ole Kristian Hansen fra Danske Bank og Greta Stegavik Koteng fra Koteng eiendom.

Oppvekst og utdanning