Iris, Anna Beatrice, Håvard og Vebjørn fikk kommunens idrettsstipend

Trondheim kommune har delt ut 200.000 kroner i idrettsstipend til unge idrettstalenter som imponerer på idrettsbanen.

Sist oppdatert: 29.11.2021

Bilde av vinnere av Trondheim kommunes idrettsstipend 2021: Iris Fyksen Sommernes, Anna Beatrice Storesund og Håvard Sandstad EIdsmo, omkranset av ordfører Rita Ottervik og Knut Kvaran, enhetsleder for Enhet for idrett og friluftsliv i Trondheim kommune.
UNGE TALENTER: Stipendvinnerne Iris Fyksen Sommernes, Anna Beatrice Storesund og Håvard Sandstad EIdsmo, omkranset av ordfører Rita Ottervik og Knut Kvaran, enhetsleder for Enhet for idrett og friluftsliv i Trondheim kommune. Vebjørn Gråberg var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Julie Solem, Globetrotter event & artist as

De fire utøverne er Iris Fyksen Sommernes (slalåmpadling), Anne Beatrice Storesund (ishockey), Vebjørn Gråberg (freeski) og Håvard Sandstad Eidsmo (orientering). Alle mottar de 50.000 kroner, som skal gi dem muligheten til å bruke mest mulig tid og ressurser på trening og konkurranse.

Trondheim kommune ønsker å stimulere unge utøvere til å satse på idrett og kunne utvikle seg. Idrettsstipendene deles ut årlig til to gutter og to jenter i alderen 15-22 år, som er medlem i et idrettslag eller en idrettsorganisasjon i Trondheim. Det blir lagt vekt på nasjonale og internasjonale prestasjoner og at utøveren satser målbevisst og seriøst på sin idrett.

Iris Fyksen Sommernes, Trondhjems Kajakklubb, slalåmpadling

Iris er et stort talent i slalåmpadling til tross for at det kan være vanskelige treningsforhold her i Trondheim. Målet hennes er å kunne kvalifisere seg til en semifinale i en internasjonal konkurranse. Iris har allerede deltatt i tre junior Europa-cuper og er på god vei mot målet sitt. Hun har padlet i ni år, og vært slalåmpadler i fem år. Under NM i Voss deltok Iris som senior og kom på tredjeplass i kajakk og ble norgesmester i kano.

Iris har siden 2018 hatt plass på det internasjonale padleforbundets utviklingsprogram der alle samlinger foregår ute på kontinentet. Hun ønsker å bruke stipendet til å delta på samlinger og utvikle seg som slalåmpadler.

Anna Beatrice Storesund, Astor ishockeyklubb

Anna Beatrice, eller Bea, som hun blir kalt, er en seriøs og dedikert utøver med et solid verdigrunnlag. Hun blir sett på som en førsteklasses representant for ishockey. Med talent og viljestyrke har Bea jobbet hardt for å utvikle seg som hockeyspiller og har nå begynt på ishockeygymnas i Sverige. Hun har spilt på Astor og Wing Elite, og i 2020 ble hun tatt ut som en av fire norske jenter til deltakelse i ungdoms-OL i Lausanne i Sveits.

Hennes mål er å bli en nøkkelspiller som får være med å kvalifisere det norske kvinnelandslaget i ishockey til OL i 2026. Bea vil bruke stipendet til å delta på camp med trenere fra USA, hun ønsker ikke bare å bli best, hun ønsker å utvikle seg som spiller og også bli trener og forbilde for barn og unge i Trondheim i fremtiden.

Vebjørn Gråberg, Sportsklubben Freidig, freeski

Vebjørn er i en alder av 18 allerede et av Norges største talenter. Han har oppnådd fremragende resultater i freeski-konkurranser både i krets og på nasjonalt nivå. Forrige sesong vant Vebjørn junior NM, Norgescupen og ble tatt ut på landslaget. Han skulle delta i junior VM, men dette ble dessverre avlyst på grunn av korona.

Vebjørns mål er å kunne representere Norge i vinter-OL i 2026, og er i kommende sesong reservekandidat for X-games Norway 2022. Hans mål denne sesongen er topp 3 plass i Europacup og finaleplass i World Cup. Vebjørn har i sin unge alder allerede vært aktiv utøver i ti år, og har med sine gode holdninger og positiv atferd allerede blitt et stort forbilde for yngre utøvere. Stipendet vil bli brukt utstyr og reiser i forbindelse med Vebjørns jobb for å etablere seg fast i World Cup.

Håvard Sandstad Eidsmo, Sportsklubben Freidig, orientering

Håvard er en hardtarbeidende orienteringsløper og har lenge vært i Norgestoppen. De siste fire årene har Håvard vært en del av Norges Orienteringsforbunds talentgruppe. Han jobber målrettet for å bli verdens beste orienteringsløper. 2020 var et år uten internasjonale konkurranser, men her hjemme vant Håvard NM og kongepokal. Målet for sesongen 2021 var en norsk VM-medalje på sprintdistansen, Håvard ble nr 12 i debutløpet sitt under VM i Tsjekkia i juli 2021.

Håvard blir sett på som en moderne orienteringsløper som behersker alle distanser. Håvard ønsker å bruke stipendet som et bidrag for å kunne drive med orientering på fulltid og blant annet kunne dra på treningssamlinger i utlandet på vinterstid.

Idrett, kultur og fritid