Trondheim blir Europas frivillighetshovedstad i 2023

Folk i Trondheim legger ned en fantastisk frivillig innsats i år etter år. Nå er byen belønnet med stempelet Europas frivillighetshovedstad for 2023.

Sist oppdatert: 06.12.2021

Bilde av kvinner som gjør frivillig arbeid i forbindelse med EURO 2020
IMPONERENDE: Trondheim er et forbilde når det gjelder frivillig arbeid, ifølge internasjonal jury. Bildet er fra EURO 2020 i Trondheim Spektrum.

- Jeg er veldig stolt og glad på vegne av alle frivillige i Trondheim, sier ordfører Rita Ottervik.

- Vi ønsker oss et bærekraftig og inkluderende samfunn basert på solidaritet og aktivt deltagelse fra innbyggerne våre. Ved å bli europeisk frivillighetshovedstad håper vi å inspirere til nye tilnærminger og innovative ideer for å støtte og oppmuntre til frivillighet og solidaritet i byen vår.

- Ikke samme by uten de frivillige

Kommuner over hele Europa kan søke om bli frivillighetshovedstad. Dette er en åpen konkurranse som skal bidra til å fremme frivilligheten i lokalmiljøet og gi anerkjennelse til kommuner som støtter og styrker samarbeid med det frivillige arbeidet.

Kommunedirektør Morten Wolden i Trondheim kommune vektlegger at Norge er i en unik situasjon når det gjelder frivillig arbeid.

- Tre av fire nordmenn deltar på et eller annet vis. Trondheim hadde ikke vært den byen den er i dag uten de tusenvis av frivillige innenfor kultur, idrett, næringsliv og ideelle og sosiale organisasjoner, sier Wolden.

Et løft for hele Norge

Om lag 75 prosent av Trondheims 206 000 innbyggere er engasjerte i frivillig arbeid en eller flere ganger i løpet av livet.

Wolden påpeker at dugnad, frivillighet og ildsjeler er en del av et velfungerende lokaldemokrati, men understreker at det ikke er noen selvfølge at det blir sånn også i framtida.

- Som europeisk frivillighetshovedstad får vi mulighet til å løfte fram den "norske modellen", styrke og kanskje revitalisere det som allerede er der, og hente inspirasjon fra det som skjer internasjonalt. Ambisjonen må være at dette ikke bare blir et løft for Trondheim og Trøndelag, men for hele det frivillige Norge.

“Ekstraordinært”

Det er Senteret for europeisk frivillighet (The Centre for European Volunteering) som årlig stempler en frivillighetshovedstad i Europa. Senteret er et europeisk nettverk med over 60 organisasjoner som jobber med og for frivillighet. Trondheim konkurrerte med Asti (Italia), Oeiras (Portugal) og Birgu (Malta) om å få den prestisjetunge utnevnelsen for 2023.

Den internasjonale juryen fremhever Trondheims store satsing på frivillig arbeid og spesielt at det offentlige i så stor grad anerkjenner frivillige og bidraget de gir til samfunnet. “Den høye andelen frivillig engasjement er ekstraordinært og vitner om et langsiktig og strategisk arbeid som har vært svært effektivt”, heter det i juryens uttalelse. Juryen berømmer også samspillet mellom kommunen og det frivillige arbeidet.

Trondheim er i celebert selskap. Tidligere vinnere er Barcelona (2014), Lisboa (2015), London (2016), Sligo (2017), Aarhus (2018), Košice (2019), Padova (2020), Berlin (2021) og Gdansk (2022).

Næring, miljø og samferdsel

Idrett, kultur og fritid