- Det er i det offentliges tjeneste jeg hører hjemme

Ansvaret for verdens største frølager dypt inne i permafrosten på Svalbard fikk Bente Næverdal til å innse at nettopp ansvar - det var noe hun ikke var redd for å ta på seg. Nå er hun Trondheims nye byutviklingsdirektør.

Sist oppdatert: 14.09.2022

Portrettfoto av Bente Næverdal, byutviklingsdirektør i Trondheim kommune.
Byutviklingsdirektør Bente Næverdal brenner for samfunnsoppdraget - det å gjøre en jobb som betyr noe for folk flest.

Veien til å ha ansvar for 1200 ansatte i Trondheim kommune startet mye tidligere enn i en iskald fjellhall på Svalbard, men det var utvilsomt der 54-åringen virkelig fikk føling med at verden er et skjørt sted, der alt henger sammen med alt.

- Årene på Svalbard gjorde utvilsomt inntrykk på meg. Både det å vite at man har ansvar for verdens genbank, men også å være vitne til klimaforandringene, sier hun.

Fem dager før julaften i 2015 feide et voldsomt snøskred ned fjellsiden mot Longyearbyen. Elleve hus ble knust av skredet. To mennesker mistet livet, den ene ei to år gammel jente. Bente bodde like ved siden av.

- Jeg kommer aldri til å glemme den morgenen jeg gikk ut og fikk et bilde på netthinna der nabolaget plutselig stod på kryss og tvers.

I det lille lokalsamfunnet var det ikke snakk om at noen ble stående passivt å se på katastrofen som utfoldet seg. Alle bidro i hjelpearbeidet. Bente var selv med på å grave fram de som ikke klarte seg.

Det som betyr noe

Høstsola skinner inn gjennom vinduene på den nye byutviklingsdirektørens kontor i andre etasje på rådhuset. Det er et par uker siden hun flyttet inn og brettet opp ermene for å ta fatt på den nye jobben. 54-åringen utstråler energi, og snakker like mye på innpust som på utpust. På trøndersk som har sitt utspring på Melhus, nærmere bestemt på Kvål. På utpust slår hun straks fast at dette er drømmejobben hun ikke et sekund vurderte å si nei til, da kommunedirektør Morten Wolden ringte henne.

- Jeg har jobbet noen år som veileder og entreprenør, men har aldri vært i tvil om at det er i offentlig sektor jeg hører hjemme, sier hun.

Bente snakker varmt om det hun kaller samfunnsoppdraget - det å jobbe med saker som virkelig betyr noe for folk.

- Det de ansatte på byutvikling gjør har stor betydning for alle, sier hun.

Klimaet en utfordring

Byutviklingsdirektøren er opptatt av hvordan området hennes skal klare å løse oppgavene i framtida. Hun legger ikke skjul på at det er store jobber som står for døra. Hun tror blant annet klimautfordringene vil gjøre det ekstra krevende å skape det tilbudet folk er vant til.

- Det er veldig mange komplekse arbeidsoppgaver som hver dag utføres i byutvikling, og jeg tror det blir veldig viktig framover å samarbeide enda tettere med næringslivet, NTNU og Sintef. Det blir også en utfordring å sørge for at vi hele tiden har nok og dyktige folk til å utføre den jobben vi er satt til.

Korps og Kilimanjaro

Bente vet at hun som direktør neppe kan gå hjem fra Rådhuset klokka halv fire hver dag. Høyt arbeidspress er liksom ikke det man bør ha allergi mot i en slik posisjon. Stress har hun et  nokså avslappet forhold til. Hun er klar over hva som forventes av henne.

- Vi er her for å gjøre politikerne våre gode, og for å få dem til å ta de beste beslutningene basert på vår fagkunnskap. Samtidig har vi et stort ansvar for å forvalte de ressursene vi har har, og sørge for at verdiene vi forvalter ikke forringes.

De to barna hennes er for lengst voksne, og samboeren jobber fortsatt på Svalbard. Der har de fortsatt ei hytte som besøkes når anledningen byr seg. Reising står også høyt på prioriteringslista, der hun trekker fram Kilimanjaro og Cuba som noen av høydepunktene.

- Jeg liker å gå på ski, og så spiller jeg i korps i Ranheim musikkforening. Korps er en interesse jeg har hatt i mange år. Når man er så voksen som meg så går man kanskje ikke like fort på ski lenger, men klarinetten går aldri ut på dato, ler hun.

Byutvikling