Elever bygger gapahuker av gjenbruksmaterialer

Trondheim kommune stiller sitt gjenbrukslager til disposisjon når elever og arkitektstudenter skal bygge gapahuker.

Sist oppdatert: 30.09.2022

Bilde av fire smilende kvinnelige arkitektstudenter
Arkitektstudentene ved NTNU er allerede i gang med å tegne gapahukene som elevene skal lage.

Sammen med NTNU, Trøndelag Fylkeskommune og Skanska har Trondheim kommune signert en samskapingsavtale som innebærer kjempegod læring for elever på videregående skole. Arkitektstudenter ved NTNU skal veilede elever ved Tiller, Charlottenlund og Skjetlein skoler når de skal bygge.

- Det er en veldig bra læringsprosess at elevene på skolene vil være såpass involverte i prosjektet, sier rektorene ved de tre videregående skolene.

Arkitektstudentene er allerede i gang med å tegne de tre gapahukene elevene skal bygge. De skal ende opp på nye Nidarvoll og Sunnland skoler, men vil bli bygget og lagret på de tre skolene til Nidarvollprosjektet er ferdig.

En glad forsamling som står i en trapp
En glad forsamling som har underskrevet samskapingsavtalen mellom Trondheim kommune, Trøndelag Fylkeskommune, NTNU og Skanska.

Det er Skanska som bygger opp grunnmurene, så er resten opp til studentene og elevene når de skal bygge selve gapahukene med kun gjenbruksmaterialer fra kommunens gjenbrukslager.

Prosjektutvikler i Trondheim eiendom, Morten Marøy, synes prosjektet er en god ide og ser frem til å se resultatet. Og det stilles store krav til elevene.

- Skolegårder blir ofte godt brukt. Et krav til disse gapahukene skal være at de er robuste og fine, sier Marøy.

Fordelen med prosjektet er at både elevene og studentene kan være med på hele prosessen fra start til slutt når det kommer til nybygg. De vil delta på alle byggemøter, skaffe materialer og planlegge bruk sammen.

Dette er et pilotprosjekt som varer i minimum tre år. Kommunen er byggherre med ansvar for koordinering med entreprenører og arkitekter.

Næring, miljø og samferdsel

Oppvekst og utdanning