Furunes og Sjiraffen fikk kulturprisen

Kunstner Anne Karin Furunes og Sjiraffen kultursenter ble torsdag kveld tildelt Trondheim kommunes kulturpris for 2021.

Sist oppdatert: 10.06.2022

Foto av prisvinnere og komité i rådhusparken
Fra venstre: Vegard Frøset Fenes, medlem i kulturpriskomiteen, Christianne Bauck-Larssen, medlem i kulturpriskomiteen, Mona Berger, varaordfører, Anne-Karin Furunes, Ragnhild Arntsen, daglig leder av Sjiraffen kultursenter, Oscar Larsen, Sjiraffen kultursenter, Hanne Brandhaug, Sjiraffen kultursenter og Ola By Rise, kultur- og idrettsdirektør og medlem av kulturpriskomiteen.

Utdelingen skjedde under Trondheim Symfoniorkester & Operas konsert, og vinnerne fikk overrakt sine velfortjente priser av varaordfører Mona Berger og kultur- og idrettsdirektør Ola By Rise.

Prisvinnerne får hver en miniatyr av statuen ”Go´dagen”, eller Torgkona som vi også kjenner den som, laget av billedkunstneren Tone Thiis Schjetne. De får også 35 000 kroner hver og et diplom med trykk av tresnittet “Splitter + kobler” laget av kunstneren Ellen Sofie Griegel.

Setter Norge på kunstkartet

Anne Karin Furunes får prisen som går til en aktør innenfor det profesjonelle kunst- og kulturområdet. Hun er opprinnelig utdannet arkitekt ved NTNU (den gang NTH), men som siden utdannet seg videre ved The Royal Academy of Art i København og ved Kunstakademiet i Trondheim (NTNU).

Furunes bor i Stjørdal, men har markert seg som en betydningsfull aktør i Trondheims kunst- og kulturliv i en årrekke, i tillegg til sitt virke som professor ved Kunstakademiet i Trondheim. Hun har med stort hell gjennomført flere offentlige utsmykninger, og slik bidratt til å sette regionen og Norge på det internasjonale kunstkartet.

Anne Karin Furunes har spilt en viktig rolle i utviklingen av faget “Art in common space” i sin rolle som professor ved Kunstakademiet, og har slik også vært en viktig bidragsyter til utviklingen av Trondheim kommunes egen kunst i offentlige rom-ordning. Som billedkunstner har hun vært yrkesaktiv siden 1994, og er innkjøpt av en rekke institusjoner nasjonalt og internasjonalt.

Synliggjør utviklingshemmede i kulturlivet

Innen fritidskulturlivet går kulturprisen denne gangen til Sjiraffen kultursenter ved daglig leder Ragnhild Arntsen. Sjiraffen har i ti år har drevet kunst- og kulturgrupper for mennesker med ulike funksjonsvariasjoner, både barn, ungdommer og voksne. Prisvinneren ønsker å bidra til å skape kulturelt mangfold ved at utviklingshemmede blir synlige i kulturfeltet, både ved å ta del i kulturen som aktører, og som publikum.

Sjiraffen kultursenter har i dag rundt 100 aktive medlemmer, og har opparbeidet seg til å være et aktivt ressurssenter som samarbeider med institusjoner over hele Norge og i utlandet. I år, i forbindelse med sitt 10-årsjubileum, arrangerer senteret jubileumsfestival der alle de ulike gruppene jobber med hvert sitt H. C. Andersen-eventyr.

Selv sier de om sin virksomhet: “Ved å ta folk på alvor, og å møte de der de er, vil vi la aktørene blomstre og bli ekte musikere, skuespillere og kunstnere. Det er viktig for alle mennesker å få utvikle de talentene man sitter inne med. Det er ikke et mål å bli den neste Wenche Foss eller Odd Nerdrum. Men å finne kunstneren i seg selv – sammen med andre som ønsker det samme”.

Utdelt siden 1977

Trondheim kommunes kulturpris gis årlig til enkeltpersoner, institusjoner eller organisasjoner som har utmerket seg med fremragende innsats innen kultursektoren. Kulturprisen går til to kandidater. Den ene prisen tildeles aktører innenfor det profesjonelle kunst- og kulturområdet, og den andre aktører innenfor fritidskulturlivet.

Kulturprisen ble første gang utdelt i 1977, og den gikk da til forfatter Kristian Kristiansen. Prisene for 2020 ble tildelt dramaturg og tidligere teatersjef Per Ananiassen og Jødisk kulturfestival ved Rita Abrahamsen.

Priskomiteen oppnevnes av Trondheim bystyre. Årets komité ble ledet av ordføreren i Trondheim kommune, Rita Ottervik. De andre medlemmene i komiteen har vært kultur- og idrettsdirektør Ola By Rise og bystyremedlemmene Christianne Bauck-Larssen, Ottar Michelsen og Vegard Frøseth Fenes.

Idrett, kultur og fritid