Svein Johny Forren blir ny kommunalsjef for skole

Kommunedirektøren har i dag ansatt Svein Johny Forren (54) som ny kommunalsjef for skole i Trondheim kommune. Forren kommer fra stillingen som kommunalsjef for oppvekst i Heim kommune. Han tiltrer sin nye stilling 1. mai 2022.

Sist oppdatert: 02.02.2022

Foto av Forren
Svein Johny Forren (54) blir Trondheim kommunes nye kommunalsjef for skole.

Svein Johny kommer fra Ytre Snillfjord, er lærerutdannet og har en rekke videreutdanninger som er relevante for hans nye jobb.

Tidligere har han vært assisterende rådmann i Hemne kommune i 10 år, med ansvar for oppvekstområdet, organisasjon, personal og kvalitetsarbeid. Forren har også bred kompetanse innen endringsledelse fra lederstillinger i komplekse organisasjoner som Posten og Trygdeetaten. Han har i tillegg mange års erfaring som lokalpolitiker og er kjent som en rutinert leder som er både fremoverlent og modig.

Stillingen som kommunalsjef for skole er plassert under oppvekst- og utdanningsdirektøren i Trondheim kommune. Oppvekst- og utdanningsdirektør Lasse Arntsen uttaler:

- I Svein Johny får Trondheim kommune en erfaren, endringsorientert og verdiorientert leder, med gode referanser. Vi ser fram til å få han med på laget!

11 søkere

Elleve kandidater søkte på stillingen, og Arntsen beskriver søkerlisten som meget solid, med faglig sterke og svært motiverte søkere som har levert gode kandidaturer underveis.

- Det er flott å se at så mange har ønsket å bidra til at våre barn og unge skal få et best mulig liv og opplæringstilbud, sier Lasse.

Som kommunalsjef for skole vil Svein Johny ha ansvar for de 57 grunnskolene i Trondheim, hvor det til sammen går ca. 22 000 elever. I stillingen inngår også overordnet personalansvar for rundt 2500 medarbeidere. Driftsbudsjettet for området er i overkant av to milliarder kroner.

Elevens stemme

Svein Johny Forren sier han har fått seg en svært spennende og interessant jobb.

- Dette vil være en unik mulighet til å skape gode læringsarenaer for elevene sammen med den enkelte skole. Jeg er opptatt av at elevens stemme skal bli hørt i egen skolehverdag og av å skape et godt skole/hjem-samarbeid der skole og samfunn er i gjensidig utvikling, sier han.

Oppvekst og utdanning