Trondheim med egen matstrategi

Trondheim kommune har for første gang laget en matstrategi for Trondheim. Strategien skal bidra til at Trondheim befester sin rolle som Norges mathovedstad, både nasjonalt og internasjonalt, og den skal fremme matglede og kunnskap.

Sist oppdatert: 19.05.2022

Bilde av Torget i Trondheim under matfestival
Torget bugner over av lokale råvarer under matfestivalene. Foto: Lars Bugge Aarset, Oi Trøndersk Mat og Drikke

Et godt regionalt samarbeid, gjennom 25 år, har bidratt til høye ambisjoner, vekst og utvikling på matfeltet. Fantastiske råvarer, dyktige fagfolk, Michelin-restauranter og et miljø for forskning og utvikling i verdensklasse gjør regionen unik. Nå i 2022 er Trondheim, sammen med Trøndelag, Europeisk matregion. I november arrangerer vi European Young Chef Award og i 2024 befester Trondheim sin rolle som Norges mathovedstad når EM i kokkekunst, Bocuse d’Or arrangeres i Trondheim Spektrum.

Matstrategien er et nytt steg i satsingen på Trondheim som matby og Trøndelag som matregion. Gjennom de siste årene har både offentlige og private aktører, samarbeidet godt og bidratt til å synliggjøre de fantastiske verdiene og mulighetene som ligger i mathovedstaden Trondheim.

Grønnsaker
Trøndelag har råvarer i verdensklasse. Foto: Will Lee-Wright/Oi Trøndersk Mat og Drikke.

Nå har bystyret vedtatt strategien, noe som gleder nærings-, miljø- og samferdselsdirektør, Kristian Dahlberg Hauge.

- I vår region har vi råvarer i verdensklasse, vi har lokale leverandører i verdensklasse, vi har kokker og restauranter i verdensklasse, og vi har idealister som brenner for trøndersk mat. Alt dette gjør at vi med en omforent matstrategi, som nå er politisk forankret i bystyret, kan peke ut en enda tydeligere retning for hva vil vil oppnå i mathovedstaden Trondheim, sier Dahlberg Hauge.

Strategien skal bidra til at produsenter, næringsliv, kunnskapsmiljøer og myndigheter jobber tettere sammen for å utvikle et mer bærekraftig matsystem i hele Trøndelag.

Den skal også sette økt fokus på kunnskap, matglede, rekruttering og de fantastiske råvarene vi har i vår region.

Oppvekst- og utdanningsdirektør, Lasse Arntsen, trekker spesielt frem kommunens opplæringsmål.

- Kommunen har satt mål om å styrke opplæringen i mat- og helsefaget og bruke mat til å nå mål i tverrfaglige tema. De ansattes kompetanse skal også styrkes. Strategien vil hjelpe oss å videreutvikle samarbeid mellom mange ulike aktører til beste for barn og unge i vår region.

Arntsen trekker også frem viktigheten av matglede, matkultur og kunnskap hos barn og unge.

- Matstrategien synliggjør hvordan laget rundt barn og unge, i tråd med oppvekststrategien SteinSaksPapir, arbeider for å spre kunnskap om mat, helse og bærekraft.

Det er ikke bare for de yngste at matglede og kunnskap er viktig. Mat er inkludering og måltidsglede.

- Vi spiser for å leve, prestere, nyte, for trøst og for feiring. God og riktig mat er viktig for folkehelsa, sier helse- og velferdsdirektør Wenche P. Dehli.

Hun understreker betydningen av matglede, riktig tilberedning og ernæring spesielt for eldre mennesker.

Næring, miljø og samferdsel

Oppvekst og utdanning