Du er en del av Norges beredskap

Er du forberedt på å klare deg selv dersom vannet i springen er forurenset, strømmen blir borte eller internett forsvinner?

Sist oppdatert: 30.10.2023

Illustrasjonsbilde på beredskapslager med mat, vann, medisiner og

Vi er vant til at det meste ordner seg her i Norge. Men i en krise som rammer mange, må ressursene prioriteres til de som trenger det mest. Derfor er vi avhengige av at alle som kan, sørger for å kunne greie seg selv i minst tre dager i tilfelle krise. Det vil si tre dager uten tilgang på vann, strøm, mat eller medisiner.

Uvær, naturhendelser, sabotasje, tekniske problemer, terror eller krigshandlinger kan føre til at man mister for eksempel strøm eller vann, og at det kan bli vanskeligere å få tak i nødvendige varer. Kriger i Europa, naturkatastrofer og pandemi har skjerpet folks bevissthet rundt egenberedskap. Nesten 90 prosent av befolkningen kjenner til myndighetenes råd, er enige at det er smart å ha et lite lager hjemme, men allikevel gjør de ikke noe med det.

Bedre egenberedskap på bygda

Er du en av dem som satser på at “dette går bra?” Undersøkelser viser at de som bor i byen har den holdningen, mens de som bor på bygda er mer innstilt på å måtte klare seg selv. Hva skal til for at du fyller noen tanker med vann og fyller opp tørrvareskapene? På sikkerhverdag.no finner du en liste med hva du bør ha hjemme.

Årets tema for egenberedskapsuka er øvelse. Hva skjer om strømmen blir borte i flere dager? Kan du betale for deg dersom alle betalingsløsninger blir hacket, og dermed ute av drift? Og har du da nok mat om butikkene stenger? Eller hva gjør du om vannet i springen ikke lenger er trygt å drikke og det vil ta flere dager før problemet er løst? Ta DSBs tester for å sjekke hvor forberedt du er!