Byen mobiliserer for klimamålene

Store samfunns- og næringslivsaktører går sammen med kommunen om å gjøre Trondheim til en klimanøytral by innen 2030.

Sist oppdatert: 30.08.2024

Byrådsleder Kristian Dahlberg Hauge står på scenen og snakker til publikum. På skjermen bak er det en presentasjon som heter Klimaløftene.
Byrådsleder Kristian Dahlberg Hauge ledet frokostmøtet med deltakere fra Trondheims samfunns- og næringsliv. Foto: Gry Karin Karlsen.

Om seks år skal Trondheim være en klimanøytral by. Det betyr store endringer, kraftige prioriteringer og et stort, felles løft.

Historisk samarbeid

Denne uka stod byrådet og næringslivet for første gang sammen på scenen for å presentere hvordan Trondheim skal nå dette ambisiøse klimamålet, og hva dette kan komme til å bety for byens innbyggere. Byens første byrådsleder er svært engasjert i den grønne omstillingen:

- Som én av EUs 112 klimanøytrale byer har vi et særlig ansvar for å bidra til at Europa blir klimanøytral. Her må vi alle gjøre vårt - stort og smått - for å skape en attraktiv by for fremtiden, sier byrådsleder Kristian Dahlberg Hauge.
I 2022 ble Trondheim valgt ut til å være én av EUs 112 klimanøytrale og smarte byer.

Dette innebærer blant annet at Trondheim skal inngå en klimakontrakt med EU-kommisjonen. Denne kontrakten består av tre deler: en handlingsplan, en investeringsplan og et dokument som viser hvem som forplikter seg til omstillingsarbeidet.

Deltakere på frokostmøtet holder opp kopier av den signerte avtalen.
Byråd for miljø, næring og samferdsel Line Fjørstad, Hilde Sætertrø (AtB), Hans Kristian Solbu (Besteforeldrenes Klimaaksjon Trondheim), Astrid Johansen (NTNU Vitenskapsmuseet), byrådsleder Kristian Dahlberg Hauge, Torstein Langeland (Næringsforeningen i Trondheimsregionen), Ken Flydalen (Renergy / Fremtidens Industri), Alexandra Bech Gjørv (SINTEF), Jørgen Nordahl (Statkraft Varme), Marianne Melgård (Tensio), Tone Olden (Trondheim Renholdsverk) og May Britt Hansen (Trondheim Tech Port). Foto: Gry Karin Karlsen.

Byrådslederen poengterer at klimamålet kun kan nås gjennom godt lagarbeid.

- Vi er avhengige av at både stat, region, kommune, lokale næringsaktører, kunnskapsmiljø, frivillighet og innbyggere - kort sagt alle - gjør sin del. Klimakontrakten er vårt verktøy for å lykkes med en rask og rettferdig klimaomstilling. Den skal synliggjøre felles mål og utfordringer - hvem som er med, hva det vil  koste og hvem som gjør hva.

Klimakontrakten med EU får også støtte fra nasjonalt nivå. I juni 2024 signerte kommunal- og distriktsminister Erling Sande en omfattende støtteerklæring til de tre norske byene som er med i EUs klima-satsning:  Trondheim, Stavanger og Oslo.

Sterk lokal støtte

Flere av bedriftene som møtte opp for å signere støtteerklæringen til klimakontrakten har allerede satt seg ambisiøse mål om egne bidrag, som å kutte i egne utslipp, bidra til økt karbonbinding i jord og vesentlig øke mengden avfall som går til ombruk.

- Jeg minner om at Trondheim har lyktes med store, felles løft tidligere: Trondheims tusenårsjubileum i 1997 ble en milepæl - vi klarte det da, og vi skal klare det igjen. Som teknologihovedstad har vi de beste forutsetningene for å lykkes, sier Dahlberg Hauge.

Disse har signert støtteerklæringen:

• Tensio
  • Statkraft Varme
  • SINTEF
  • RENERGY Cluster
  • NTNU Vitenskapsmuseet
  • Næringsforeningen i Trondheimsregionen
  • Grønt kompetansesenter
  • Besteforeldrenes Klimaaksjon
  • Aneo AS
  • Trondheim Tech Port
  • Trondheim Renholdsverk
  • AtB
  • Statens Vegvesen

Dette er første runde; det blir flere muligheter til å bidra i byens klimaomstilling!
Din bedrift kan også signere en støtteerklæring frem til 6. september, før klimakontrakten sendes til EU-kommisjonen.
Ønsker du å vite mer om hvordan bedrift kan bidra til et klimanøytralt Trondheim i 2030? send en e-post til:

Veien frem mot 2030

- Vi skal kutte minst 80 prosent av klimagassutslippene våre i løpet av seks år. Det er en vanvittig stor og viktig oppgave, og jeg tror klimakontrakten vil være et godt verktøy for å gjennomføre de nødvendige klimatiltakene, sier byråd for miljø, næring og samferdsel Line Fjørstad.

Også hun poengterer at arbeidet mot en klimanøytral by krever store omlegginger.

Klimakontrakten legger vekt på endringer innenfor fem områder: energisystemer, mobilitet og transport, bygg og anlegg, avfall og sirkulær økonomi og en livskraftig natur.

- Trondheim kommune er på mange måter en foregangskommune innenfor flere av disse områdene, men vi er nødt til å forsterke innsatsen vår på mange felt for å kutte de nødvendige utslippene og tilrettelegge for omstilling i befolkningen og i næringslivet. Vi vet at mange i Trondheim - både frivilligheten, det offentlige, næringslivet og innbyggerne - allerede er i gang med klimaomstililnga. Vi håper at klimakontrakten  vil hjelpe oss til å sørge for at alle drar i samme retning, avslutter Fjørstad.

Næring, miljø og samferdsel