Bruker bjørk på fotballbanen

Salg og omsetning av gummigranulat blir forbudt fra 2031. Nå har Trondheim kommune startet tester med bjørk som erstatning for mikroplast, på kunstgressbanene.

Sist oppdatert: 28.08.2024

Kunstgressbanen Lade i Lade idrettspark
FRA GUMMI TIL BJØRK: Kunstgressbanen Lade 4 er nå forsøkskanin for bjørkegranulat.

Alle gode ting er tre, tydeligvis. Nå kan nemlig tresorten bjørk vise seg å bli en fremtidig løsning for kunstgressbaner i Trondheim. Kommunen har nylig lagt bjørkegranulat på Lade 4, kommunens 11-er-bane i Lade idrettspark, og banen blir tatt i bruk i disse dager.

Politisk gummi-nei

Trondheim kommune har som mål å bli kvitt gummigranulat på kunstgressbanene. Det jobbes nå med å finne nye løsninger som er både bærekraftige og som fungerer under ulike klima- og værforhold. Det kommende salgs- og omsetningsforbudet mot gummigranulat ble diskutert da bystyret i desember 2023 behandlet status for kunstgressanlegg i Trondheim. Da ble det vedtatt at kommunen skulle delta i bjørkegranulat-prosjektet.

- Dette er et svært spennende prosjekt. Vi må være med å ta ansvar for det grønne skiftet i norsk idrett. Gummigranulatet må bort fra norske fotballbaner, og det er bra at vi i Trondheim tar del i de forsøkene som nå gjøres for å finne en god erstatter, sier Trond Åm, byråd for kultur, idrett og friluftsliv i Trondheim kommune.

Noen få baner eid av idrettslag i Trondheim bruker oliven og kork, som begge er nedbrytbare materialer. Andre baner har hybridløsninger,  men det er fortsatt et utviklingsarbeid for å finne en best mulig løsning, som kan måle seg med de spillmessige kvaliteter som kunstgressbaner med gummigranulat har.

Eneste i landet

Lade 4 er en av de første norske banene med bjørkegranulat, som skal driftes gjennom vinteren uten bruk av undervarme. Derfor går man en spesielt spennende vinter i møte i Lade idrettspark.

Pilotprosjektet med bjørk er initiert av Norges Fotballforbund, og flere norske kommuner deltar. Bjørkegranulatet skal nå testes på ni baner rundt om i landet. Granulatet er utviklet i Norge og er biologisk og karbonnøytralt. Det skal forskes på hvordan dette materialet fungerer i ulike typer klima og hvordan miljøeffekten og karbonavtrykket er. Dessuten, og kanskje det viktigste, er å finne ut hvordan det er å spille fotball på bjørka. I prosjektet studeres det også hva den nye fyllmassen vil medføre av utfordringer rent driftsmessig.

Heimdal IF Fotball deltar også i pilotprosjektet. Banen på Breidablikk, like ved Heimdalshallen, skal bygges om fra naturgress- til kunstgressbane, og her skal det legges bjørkegranulat.

Idrett, kultur og fritid

Bærekraft