Byrådet lanserer kraftfulle tiltak for å redusere sykefraværet

Byrådet i Trondheim lanserer nå en ny og ambisiøs plan for å redusere sykefraværet i Trondheim kommune. Planen skal vedtas i byrådsmøtet neste uke.

Sist oppdatert: 30.08.2024

Finansbyråd Kjetil Reinskou

Byrådet har i byrådserklæringen et mål om å redusere sykefraværet i kommunen med ett prosentpoeng hvert år i denne fireårsperioden. Nå presenteres en ny strategi for arbeidet,  og fire konkrete tiltak som skal gi den ønskede effekten.

Tiltakene har som mål å redusere sykefraværet både på kort- og på lang sikt, og er basert på en grundig gjennomgang av statistikk, analyser og tidligere erfaringer.

Prosjektet skal iverksette fire ulike tiltak for de definerte målgruppene:

Målgruppene

1. Enheter i Trondheim kommune med over 100 ansatte som har et gjennomsnittlig sykefravær på over 11 prosent de siste to årene. I tillegg også enheter som har et gjennomsnittlig sykefravær på over 16 prosent de siste to årene, uavhengig av antall ansatte. Per i dag dreier dette seg om 49 enheter i Trondheim kommune.
  2. Enheter i Trondheim kommune med under 100 ansatte som har et gjennomsnittlig sykefravær på over 11 prosent de siste to årene. I dag dreier det seg om 52 enheter.
  3. Øvrige enheter i Trondheim kommune, uavhengig av størrelse og sykefraværsprosent.

Sykefraværsstatistikken viser store forskjeller mellom enheter innenfor samme virksomhets- og tjenesteområder. Årsakene til disse forskjellene er trolig sammensatte og kan tilskrives faktorer på system-, enhets- og individnivå.

- Det vil være helt nødvendig med innsikt på alle nivå i organisasjonen for å treffe med tiltakene. Det er først når vi vet om ledere er i stand til å følge opp sine ansatte, sykmeldte eller ikke, at tiltak som iverksettes vil ha en effekt. Derfor skal vi gjøre et grundig arbeid for å kartlegge konkrete årsaker til at ansatte er borte fra jobben sin, sier finansbyråd Kjetil Reinskou.

Systematisk arbeid

Enkelte igangsatte aktiviteter og tiltak i Trondheim kommune vil trolig gi effekt på lang sikt hos noen, men vil ikke innfri byrådets ambisjoner og målsettinger når det gjelder reduksjon i sykefraværet på kort sikt. Ledere på enheter med høyt sykefravær har dårlige forutsetninger for å jobbe proaktivt med forebyggende arbeidsmiljøarbeid. For å frigjøre kapasitet, og skape rom for forebyggende arbeid, må man først redusere det høye fraværet gjennom systematisk arbeid med enkeltsaker, sier finansbyråden.

Tiltakene

Gjennom fire tiltak skal prosjektet skape nye resultater og forbedringer.

1. Et team av eksperter på arbeidsmiljø går inn på utvalgte enheter og finner den konkrete årsaken til det høye fraværet på enheten, og gjennomfører treffsikre tiltak skreddersydd for den enkelte enhet, sammen med den lokale ledelsen.
  2. Teamet av eksperter skal gi enhetsledere og avdelingsledere på utvalgte enheter opplæring i grunnleggende sykefraværsoppfølging tilpasset situasjonen på den aktuelle enheten.
  3. Gjennom lederopplæringsprogrammet “Lederløftet” skal kommunen sørge for at lederne tar i bruk våre digitale verktøy for oppfølging av sykefravær.
  4. For ledere med personalansvar er nær tilgang til HR-støtte viktig. Det opprettes et eget kontaktsenter for HR for ledere som trenger bistand til oppfølging av ansatte.

- Trondheim kommune har lenge arbeidet med å redusere sykefraværet, men vi ser at effekten av tidligere tiltak ikke har gitt ønskelig resultat. Nå skal vi jobbe mer systematisk og målrettet enn før og måle effekten av arbeidet kontinuerlig.

- For å redusere sykefraværet må vi jobbe målrettet med ledere og kartlegge utfordringer på enhets- og avdelingsnivå, parallelt som vi tar tak i enkeltsaker på individnivå og finner løsninger for å få bort unødvendig fravær. Erfaring viser at en slik tilnærming påvirker sykefraværstallene positivt, sier Reinskou.

Dette blir tatt opp i byrådskonferansen 5. september: Strategi og tiltak for å redusere sykefraværet